måndag 14 maj 2012

Spenat...

Varför envisas man med att odla saker som man VET inte ger så stor lön för mödan? Som spenat... vad är det egentligen för gröda? Efter allt jobb med att hålla igång varmbänkar och vattna så får man några blad som tack för besväret. Efter att de är förvällda vet man knappt om man ska skratta eller gråta. Har man tur räcker det till en spenatsoppa till familjen. Näe, nästa år ska jag sätta in lite krukor med nässlor i växthuset så får jag, utan besvär, en god och nyttig grönsak att skörda tidigt på våren, utan att ens ha behövt lyfta ett finger. 

Mmmm, så får det bli! 

(Fast jag känner mig själv vid det här laget och vet att jag tidigt nästa vår kommer att köra kärra efter kärra med gödsel i ren glädje och sedan försiktigt pilla ner det ena spenatfröet efter det andra.) ;)


Det ser ju fint ut på bild i alla fall... 

Anna

9 kommentarer:

  1. Här odlas också spenat. Har använt min färsk i paj och i sallad, mums.
    Lycka till med alla projekt!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Ett år slutade jag skörda spenaten, den gck i blom och frösådde sig själv. Nästa års resultat blev mer nässellikt i mängd.

    SvaraRadera
  3. Spenat är en av mina favoritgrödor! Jag har inte jättestora ytor att odla på och brukar tänka på vad jag sparar pengar på att odla jämfört med att köpa i butiken. Sallad är ju en sådan sak som jag köper jättemycket och då brukar jag även ha i babyspenat. Så jag skördar den och har i sallad direkt som den är. Kanon! :)

    SvaraRadera
  4. Hm, det lät konstigt, jag menar att vintertid köper jag mycket sallad och babyspenat, därför odlar jag bla sallad och spenat under sommaren. :)

    SvaraRadera
  5. Spenat, ja! Den vanliga har jag slutat med. Jag kör uteslutande med mangold och det är extra kul nu när den finns i vackra färger också. Dessutom tycker jag den är ett strå godare. Och den här vintern upptäckte jag ju att den gick att övervintra så nu har jag redan skördat (från friland, inte ens under glas) till mat och som sallad! Kanon!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om mangolden. Kräver inte lika mycket arbete, ger större avkastning och ser trevligare ut (året runt dessutom)

    SvaraRadera
  7. Var har ni hittat frön till babyspenat och med vilket namn? Jag bor i Helsingfors, Finland, och har bara hittat vanliga spenatfrön :/

    SvaraRadera