torsdag 9 februari 2012

Vår kakelugn

Så här års eldas det dagligen i vår kakelugn. När vi byggde vårt hus funderade vi mycket på det här med värmesystem och hur man skulle kunna göra så det blev så miljövänligt som möjligt. Jag ville absolut ha en kakelugn eftersom jag tycker att det är en prydnad i hemmet samtidigt som den är energieffektiv. 


Efter en hel del sökande på marknaden fick vi nys om en kakelugn som kallas kakelungspannan. Det lät nästan för bra för att vara sant! En vattenmantlad kakelugn som går att koppla ihop med värmesystemet i hela huset!

Man kan om man vill koppla ihop pannan med solfångare vilket gör att man blir helt oberoende av el för uppvärmning under året. Vi har ännu inte investerat i solfångare men det kommer, var så säkra! Bara med kakelugnen som är kopplad till vår vattenburna golvvärme har vi förbluffande låg energiförbrukning. Det känns rätt gött att ta en dusch när man vet att det inte kommer att kosta skjortan. ;)


Ska ni byta värmesystem i ert hus och söker efter ett miljövänligt, snyggt, energieffektivt alternativ så kan jag varmt rekommendera den här! Den är till och med Svanen märkt! 

Titta in på kakelugnspannan.com för mer info.

4 kommentarer:

  1. Låter helt fantastiskt! Haha.. ska tipsa min hyresvärd (eller inte - tror inte de är intresserade). Men om jag nån gång igen skulle flytta till ett hus då är det här systemet med i min plan :o)

    SvaraRadera
  2. Vad passligt att jag råkade läsa just det här, nu när vi precis i ögonblicket beställde mera olja till uppvärmning, och konstaterade än en gång att det är hur dyrt som helst! Oljeuppvärmning börjar nog kännas som det absolut sämsta alternativet. Vi har funderat från och till på nytt värmesystem i många år, men har inte kommit längre än så.
    Men det här låter ju som ännu ett jätte bra alternativ förutom dom vi har funderat på.
    Och så mysigt med kakelugn!
    Catarina

    SvaraRadera
  3. Ja, det är ju perfekt när det båda är effektivt, miljövänligt och mysigt...
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant! Detta tål att funderas mera på. Tack för tipset.
    Kram Åsa

    SvaraRadera