torsdag 5 januari 2012

2012 är mitt år!

I år tänker jag ge mig på det här med kål igen... Skam den som ger sig brukar man säga och efter att ha försökt i snart 5 år så ska jag lyckas i år! Jag har tre fiender som gör kålodlandet allt annat än enkelt. Jordloppor, sniglar och kålfjärilar...

Med förodling i varmbänk kommer jag runt problemet med jordloppor som finns i massor här hos mig. Hot nr två på listan är sniglar och de gör odling på friland omöjligt. Men med odling i pallkrage, ihärdigt plockande och snigelgift (järnsulfat) så går det faktiskt att hålla de rackarna på en rimlig nivå. Värre är det med kålfjärilarnas hungriga larver som äter upp allt! Minsta lilla reva i fiberduken och det är kört! Men i år ska jag testa Toves variant med små hus av myggnät som rimligen borde hålla den mest ihärdiga fjäril på avstånd. Hoppet är ju som bekant det sista som lämnar människan och nu *"#** ska jag lyckas!

Spetskål 2011

Något annat som måste testas igen är melon. Efter att ha fått två knytnävsstora meloner som i mitt tycke smakade huggorm fick jag blodad tand och ska köra på vattenmelon i år! Varför göra det enkelt för sig? ;)


Idag har jag tagit hand om min sista pumpa som har legat i köket och väntat på att få hamna i grytan. Vilken grönsak! Jag skördade dem i slutet på september och har kunnat lagra dem ända till januari! 

Det är en grönsak i min smak!!! 



För er som undrar över hur det går med mina skribent/fotograf drömmar så kan jag berätta att jag har sålt ett reportage till nu! Detta har jag skapat helt själv och kommer att publiceras i tidningen "Livet på landet" i oktober (förutsatt att allt går som det ska).  Man kan aldrig vara riktigt säker när det kommer till tidningar och deras planering. ;) 

2012 är mitt år! Det känner jag ända ner i tårna! :)))

Anna

11 kommentarer:

  1. Härligt =)

    Vi har ju nyss köpt hus, så jag ska försöka ta tag i trädgården i vår. Det finns inget här nu. JAg får helt enkelt börja från grunden. Synd att det kan bli kostsamt bara! :P

    Ha en bra dag!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Grattis till reportaget, ska hålla alla tummar och tår för att det går enligt planerat :-) Jag ser verkligen fram emot din kålkamp och håller tummarna och tårna även där ;-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Härligt, vad kul att du fått sälja ett till repotage!
    Japp, kampen går vidare mot allehanda snyltare :), kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  4. Underbart Anna, jag tror verkligen på dig och att 2012 är ditt år. (mitt också på nåt sätt hoppas jag) Du är så duktig och driftig så konstigt vore det väl annars. Ska bli så spännande att se reportaget fram på höstkanten.
    Ha en fin trettondagsafton.
    Kram kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Grattis till repotaget!

    Kål har jag aldrig vågat mig på att odla då det är förknippat med så många problem men någon gång kanske... och med dina åtgärder måste det ju bara gå bra, lycka till!

    SvaraRadera
  6. Ditt 2012 låter verkligen löftesrikt och så spännande med ett eget reportage!!! Jag håller tummarna för att allt går i lås.

    Önskar dig en fin afton!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  7. Det låter härligt!! Jag känner också, dock lite försiktigare, att det här kan bli ett toppenbra år!! :oD

    Melon har jag provat en gång men det gick åt skogen...tänkte jag skulle prova igen nu när barnen är lite större så jag kommer ihåg/hinner att vattna. ;o)

    Kram

    SvaraRadera
  8. Härligt inlägg, jag blir så glad av att läsa dina ord. Klart 2012 är ditt år! Ja, och så kålens förstås. :)

    Jag tyckte 2011 var ett svårt och tufft år på många sätt och önskar mig lite mer lugn, ro och glädje 2012. Hoppas på det!

    Kram från Hanna

    SvaraRadera
  9. Hej Anna,
    När man följer din blogg får man snarast känslan av att alla år är dina år:)

    Det finns även kålnät som är mer finmaskiga än myggnät och så vill jag varmt rekommendera den där lilla bakterien (godkänd för ekologisk odling) som jag duschade mina kålplantor med förra sommaren och som gjorde att jag hade den finaste kålodlingen någonsin! Sååå skönt att slippa den fula fiberväven...

    Kram, kram

    SvaraRadera
  10. Jag ÄLSKAR blomkål, odlade massa kål förra året, älskar det. Ångkokt, riktig grädde, en klick smör, salt och peppar, sedan en sväng med stavmixern. Det finns inte så mycket saker som är godare, är blomkålspure!
    /Sabina

    SvaraRadera
  11. Grattis det är alltid roligt att sälja reportage! Håller tummarna för dig!

    Allt gott! Mari

    SvaraRadera