onsdag 13 juli 2011

You say potata, I say potato!

Långt från butikens stora lådor fyllda med smutsiga smaklösa färskpotatisar står jag och småler för mig själv... Lycka är ett eget potatisland! :0) Visst går det att få tag på god färskpotatis även om man inte har en egen odling, men det är svårt att komma ifrån det faktum att just potatisen är en av de grödor i Sverige som kräver mest bekämpningsmedel när den odlas.


Potatis tillsammans med lök och jordgubbar är de mest besprutade grödorna vi har i Sverige idag, så ska du bara odla några saker i din trädgård, välj någon av dessa! Smaken blir helt olik den du får på de köpta varianterna och känslan av att gå ut i köksträdgården och plocka in din egen middag är magisk...



Jag brukar alltid göra ugnsbakad färskpotatis till grillat. Lägg ner de små liven i en ugnsfast form, häll på lite olja, klicka över lite smör, salta och peppra och låt dem vara inne i 225-240 grader tills de har fått fin färg. Enkelt och otroligt gott eftersom alla potatisens smaker koncentreras i potatisen istället för att lakas ur i kokvattnet.

Anna

3 kommentarer:

  1. Mycket kloka ord! Ett pärland borde alla som äger mark ha...

    SvaraRadera
  2. underbart med allt som är egenodlat och som man vet vart ifrån et kommer! Min potatis (en tidig sort) verkar dock ta tid på sig i år... vet inte riktigt vad jag har gjort för fel.
    Ha det bra!
    Kram Ullis

    SvaraRadera