onsdag 11 maj 2011

Den gröna vågen...

Den första reaktionen jag fick när våra höns blev uppätna var att vilja ta kål på grävlingarna som åt upp dem, men när den första chocken lagt sig känns det inte så mer. Jag anser att det är mitt jobb som djurägare att skydda mina djur bättre. Till nästa kull höns får jag helt enkelt lov att ordna till deras inhägnad ännu bättre så grävlingarna inte har en chans att komma åt dem. Jag tycker om att bo nära naturen även om det innebär att grävling, duvhök, lodjur, räv, hare (och jaaaa tro det eller ej), rådjur kommer och hälsar på då och då.


Allt för ofta vill vi människor döda det som är lite besvärligt att ha i närheten... Vi är så bekväma så vi blir chockade när naturen helt plötsligt gör sig påmind. Visst blir det lite besvärligt när man måste hägna in köksträdgårdarna, se till att djuren är trygga, försöka få till en vettig växtföljd, rensa ogräs för hand och jaga sniglar varje kväll, men att direkt skjuta av eller använda gift har ju visat sig vara sämre i det långa loppet... Jag vill vara en del av naturen inte betrakta den på avstånd.


Min tomt är inte en steril plats där allt är ordnat i raka rader. Den är ett ordnat kaos där alla får plats, till och med åkervinda, nässlor och maskrosor.



Ibland glömmer jag av mig, men tanken om att jobba med naturen och inte emot den finns alltid där i bakgrunden...



Anna

11 kommentarer:

  1. Vackra och stora tankar du skriver.. Vad ger liksom oss mer rätt än någon annan levande art att tränga sig på. En balans- I harmoni som du skriver, lockar även mig mer.

    SvaraRadera
  2. vad du tänker bra! Gift och konstgödsel är bannlyst hos mej oxå, hellre lite ogräs och sämre skörd...vi ska ju förvalta vidare denna jord till våra barn och barnbarn.

    fint reportage i tidningen var det oxå:)

    ha de bra!

    SvaraRadera
  3. fint och mycet klokt inlägg.
    Ha en fin kväll!
    Ullis

    SvaraRadera
  4. Men oj så tråkigt! Förstår att det måste kännas hemskt även om det så att säga är så med naturen ibland!

    Hoppas du snart hittar nya och ett sätt att hålla dem skyddade!

    Stor kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Trist med dina höns! Hoppas du hittar några nya snart :)
    Det är väl så det blir ibland, när man har med djur och natur att göra, ibland kan man ju inte styra över det. Men du verkar ju ha en sund inställning, så det ordnar sig nog. Den som är snäll mot naturen måste bli belönad i slutändan!
    Ha en skön onsdagskväll, kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Inte kul med oönskade djur men som du säger så hjälper det oftast inte att döda. Hoppas ni kan lösa säkerheten för hönsen.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Skulle åxå vilja ha små vita höns,
    verkar så rogivande på något sätt.
    Kram ullamaria

    SvaraRadera
  8. God kväll!

    Så fina tankar du skriver Anna!

    Håller med dig att det inte behöver vara så sterilt ute i naturen och i trädgården.

    Hoppas att ni mår bra och får vara friska.
    Här har det härjat magsjuka men dock inte så alvarlig...

    Ha en fortsätt bra kväll och sov Gott ! En bra dag till imorgon!

    Kramar Sirpa

    SvaraRadera
  9. God kväll!

    Så fina tankar du skriver Anna!

    Håller med dig att det inte behöver vara så sterilt ute i naturen och i trädgården.

    Hoppas att ni mår bra och får vara friska.
    Här har det härjat magsjuka men dock inte så alvarlig...

    Ha en fortsätt bra kväll och sov Gott ! En bra dag till imorgon!

    Kramar Sirpa

    SvaraRadera