onsdag 15 december 2010

Beskrivning på hur man syr en rund kudde...

Då var det dags för mitt allra första nyhetsbrev här på bloggen. Jag är överväldigad att det är så många som har valt att prenumerera på nyhetsbrevet i mejl format så nu känns det spännande att se vad alla ni andra tycker! Mejla gärna mig synpunkter och tips på hur jag kan förbättra nyhetsbreven eftersom all kritik är bra kritik enligt mig! :0)



För att sy dessa kuddar behöver du:

Symaskin
Knappnålar
Sax
Måttband
Strykjärn och strykbräda
Penna
Rund mall (typ en tallrik eller liknande)
Björntråd och vanlig tråd

Jag använde mig av ett tunt bomullstyg till den här kudden men det går att använda precis vilket tyg som helst. Bara fantasin sätter gränser! Försök att hålla dig till samma material i tygerna eftersom de annars kan krympa olika mycket när du tvättar kudden första gången.

1. Börja med att klippa ut 2 remsor på 20cm vardera i hela tygets bredd (de flesta tyger har en bredd på 140-150cm...)

2. Rita ut två cirklar efter mallen du har valt på tyget samt två cirklar på fodertyget (jag valde ett lite grövre bomullstyg eftersom det håller formen bättre).

3. Här ser ni fyra cirklar och två remsor...

4. Nåla ihop fodertyget med tyget i cirkeln. Du får då två cirklar totalt.

5. Sy längs med kanten på pressarfoten runt om cirkeln, klipp hack in till sömmen och pressa ner tyget (stryk) så du får en slät rund kant. På bilden ser du dels där jag har klippt hacken och dels där jag har pressat ner bitarna så kanten blir slät...



6. Sicksacka kanterna på remsorna. Tråckla (sy en söm med maxlängd) en söm med björntråd i övertråden på symaskinen längs med ena kanten på båda remsorna. Knyt ihop över och undertråd på den ena änden och rynka (dra ihop) tyget genom att ta tag i björntråden och dra tills tyget är jämt rynkat och ungefär lika långt som cirkelns omkrets. (Gärna en aning längre...) Sy ihop ändarna på de båda remsorna så de bildar en cirkel med hål i mitten.

7. Nåla fast en cirkel på varje remsa. Börja med att nåla motsatta sidor mot varandra och sedan jämt runt om för att få cirkeln centrerad...

8. Sy nära kanten på cirkeln runt om.

9. Nåla ihop de båda delarna räta mot räta. Var noga med att cirklarna hamnar mot varandra... Sy ihop de båda delarna men spara en öppning på ca 10cm.

10. Vänd kudden rät genom hålet och stoppa den med vadd. Sy sedan igen det lilla hålet.


Nu är det bara att klippa bort alla trådar och njuta av sin kudde lääääänge ;0).

Skulle det vara så att du inte orkar/kan sy en sådan här kudde själv så går det bra att beställa en av mig... Skicka iväg ett mejl till anna_forslund@live.se eller titta in i min butik du kommer till om du klickar här.

Lycka till!

Anna

14 kommentarer:

  1. Det här va ju hur bra som helst. Har länge gått och funderat på om jag skulle klara av att göra en sådan kudde. Med din fina beskrivning så kan jag säkert fixa det, tack.
    Kram Liselott.

    SvaraRadera
  2. Jätte bra beskrivning. Jag har också funderat på att sy såna kuddar men inte riktigt kommit mig för. Men NU kanske....Kram

    SvaraRadera
  3. Suveränt bra, har länge tänkt på att sy kuddar lika dina. Nu blev jag inspirerad. Tack!
    Eija

    SvaraRadera
  4. Tack så jättemycket för din beskrivning!! Har länge beundrat dina runda kuddar och funderat på hur du får till dem. Måste testa!!
    Önskar dig en mysig onsdagkväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. TACK TACK TACK TACK för att du delar med dig!!! NU ska jag sy kuddar hit hem och hoppas att jag lyckas. Så snällt av dig KRAM

    SvaraRadera
  6. TACK snälla du för att du delar med dig! Jag har länge drömskt tittat på dina kuddar och funderat på hur jag ska klara sy en själv. Jag ska ge det ett försök... Lyckas jag inte vet jag ju vart jag kan köpa en!
    Ha det gott!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  7. En mycket bra beskrivning! Kanske något att pyssla med under jullovet.

    Kram Cia

    SvaraRadera
  8. Så bra att du visar oss,
    har länge funderat på de kuddarna eftersom jag syr mycket själv. Toppen!!!
    Roligt när man kan bjuda varandra på ideer!
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  9. Vill bara sända dig en varm vinterkram!!!!/ Petra E

    SvaraRadera
  10. Tack för beskrivningen! Nu behöver jag inte leta efter mönster till runda kuddar längre, jag har velat prova sy en sådan länge men inte hittat något bra mönster. Måste prova nu!

    Kram

    Erika, Altersbruk

    SvaraRadera
  11. Vad häftig ide att lägga ut en beskrivning :D roligt att så många var intresserade

    SvaraRadera
  12. Jag blev just klar med denna kudde ,tack så mycket för din fina beskrivning!

    SvaraRadera
  13. Tack för beskrivningen, nu har jag skrivit ut den och ska förhoppningsvis lyckas sy en sån här kudde nån gång!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  14. Kul, jag har sytt runda kuddar länge och alla blir olika.

    SvaraRadera