torsdag 16 december 2010

Nya vyer från köket...

Jag tror inte att jag har visat köket såhär förr...

Den öppna planlösningen i vårt hus har både för och nackdelar... Med små barn i huset kan jag lova att fördelarna överväger eftersom man nästan alltid har uppsikt över vad de små pysslar med. Nackdelen kanske är att man har lite svårt att gå undan och vara för sig själv, men säg den småbarnsmamma som kan det?



Jag är rätt glad över att vi valde att planera köket som vi gjorde när vi byggde huset. Köket ser ut som ett J i formen och "bardisken" som ni ser i bilden nedan är underbar att ha när man ska baka. Barnen kan sitta på andra sidan och baka medan jag får vara ifred på min sida. Att bänkskivan är 90cm bred gör ju inte direkt saken sämre... ;0)



"Skafferiet" var en önskan från min sida. Jag ville inte att kylen och frysen skulle ha en så framträdande roll i köket och dessutom fick vi in en städskrubb och ett litet skafferi på den ytan. Kan varmt rekommenderas om du funderar på att bygga nytt...



Nu ska jag fundera över vilket av alla roliga pyssel jag ska ta tag i idag... Kanske gör knäck och fudge, eller varför inte binda lite kransar... hmmm, tål att tänkas på över en kopp te!

Anna

13 kommentarer:

  1. Hej1
    Du har
    det så fint i varje vrå!!!!!
    Ha en fin dag!
    Här yr det snö massor!!!!!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen ditt fina kök. Härligt med skafferiet med plats för kyl o frys. En annan sak som jag verkligen tycker är läckert, är att du har delat golv. En superfin detalj.
    Tack för titten! Ha en bra dag med godistillverkningen.
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Hej jättefint kök mysigt med stort o luftigt kök ser riktigt hemtrevligt ut kram Tina

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Vad fint det ser ut vara hos dig!!
    Mysigt med det rutiga golvet oxå..
    Jag håller med dig att det är skönt att inte se kyl och frys..
    Skafferiet är ett måste.
    Vi hade det i vårt nybyggda huset och här ska vi ha 2 stora gammeldagsa skafferier när vi får vårt nya kök..
    Men just nu är det lite vilandes.
    Innan vi rev ner köket här så hade vi också en sån stor bänksviva.
    Det var toppen!
    Som du säger så tog barna andra sidan och det andra..
    saknar så mitt stora kök men som du ser hos mig så funkar det väl med mitt lilla kök med.
    Igår var det 2 liter saffransbrödsdeg som jäste och det blev massa biskvier i gamla formar och 4 kranssar och bullar..med mandelmassa,smör,vaniljsocker. Det vart så gott med vaniljsocker även i saffransbrödet..
    Idag funderar jag ta mina småttingar till öppna förskolan eller till våra vänner som har små i samma åldrar och samtidigt skulle jag vilja vara hemma och pyssla. Har en hel del att sy. jylpynta.baka och även måla :)
    Så jag behöver inte vara utan sysselsättning här hemma :)
    Vilken härlig färg det var på det blåa skåpet!
    Ha en bra dag och pyssel humör!
    Kram Sirpa
    Ps.. Visst saknar man norrland!
    Norrskenet hade vi som adress i vårt förra hus i sigtuna! Fint?

    SvaraRadera
  5. Underbart kök du har! Och julpyntat och fint har du.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Mysigt med öppenplanlösning tycker jag, vi har nästan exakt samma hemma hos oss.
    En köksdel, en matdel och sedan vardagsrumsdelen längst bort.

    Ha en riktigt bra dag!
    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  7. Det ser så jättefint ut, Anna! Och HEMTREVLIGT! Önskar att vi kunde bygga in kylskåpet så där, - det är ju i och för sig lite den tanken vi har med vår lilla "smatt", även om den inte ligger i direkt anslutning till köket. Igår baxade jag runt kylskåpet och testade ALLA tänkbara ställen, men den hamnade därute igen. Det får bli någon slags isolering till våren, så att det iallafall håller sig på rätt sida nollstrecket.
    Må så gott och njut i ditt fina kök!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  8. Hur perfekt som helst. ja jag vet det där med småbarn jag önskar mig en övervåning så att man någon gång kan gå undan. kram Sussi.

    SvaraRadera
  9. Men såååå FINT!

    Ha en fin dag med vad du nu hittat på.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  10. Ni har ett väldigt fint kök, jag som har ett pyttekök är lite avis på alla som har så stora härliga kök.
    Angående kylskåp så går tankarna varma på hur jag ska få till det i farfarsstuga när vi kommer till att köket skall göras. Finns tyvärr ingen plats till er lösning som var mycket smart.

    Ha en bra pysseldag.
    Cia

    SvaraRadera
  11. Hej vännen!
    Ert kök är fantastiskt fint och välplanerat. Vi har också öppen planlösning och jag känner precis som du, det har fungerat kanon bra. Du gör verkligen rätt i att njuta av julen utan krav på att allt ska vara perfekt och hemgjort. Det tänker vi ockå göra smuttandes på vår egen goda glögg, fniss.
    Varm kram Lotta

    SvaraRadera
  12. Jag längtar så klart inte efter att mina barns skall flytta men när jag ser ert fina kök så ser jag ändå lite fram emot det, då skall vi nämligen göra det mer öppet mellan kök och matrum, som idag är vårt sovrum.. När något barn har flyttat så skall vi ju flytta upp och få eget rum :-)

    Ni har så himla fint..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. Sååå fint kök ni har! Har minsann misstänkt det, men som du skriver, inte sett helheten förut i bild. Er "bardisk" är ju bara sååå kanon! SÅ bred! Vår lilla köksö är INTE så bred... Har faktiskt tänkt att man skulle lägga en glasskiva på, för att få ett överhäng och större yta. Spanar lite då o då på Blocket efter ett billigt glasbord med rätta måtten.. ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera