torsdag 28 oktober 2010

Att värdesätta det gamla...

Igår tog jag äntligen tag i mig själv och fick ner de växter vi köpt på det stora varuhuset i en hink! Tänk att vissa saker sitter såååå långt inne ;0).



Vi har några gamla Lyckeby hinkar här hemma som följde med i köpet av vårt gamla torp men det här är nog den äldsta. Den är tillverkad på 1930-talet... Det var min själ inte så mycket slit och släng då som det är nu!



Fast den lantliga inredningsstilen gör nog sitt för miljön. Aldrig förr har loppisar varit så välbesökta ;0). Tänk att man äntligen värdesätter det gamla slitna!



För 20år sedan skulle nog folk ha skrattat åt hur det ser ut hemma hos oss ;0). Virke som har legat ute och fått en grå yta används till annat än ved, möbler där färgen flagnar, gamla använda lakan osv... Tur att vi äntligen har tagit vårt förnuft till fånga och kan se värdet i det gamla slitna!



Nu ska jag ta med mig två små troll och en prinsessa till halloween disko på förskolan! Jag lovar att visa bilder på deras kostymer :0).

Anna

18 kommentarer:

  1. Godmorgon Anna!

    Ljuvligt slitet, javisst är det underbart och jag håller med om att värdesätta gammalt är så klimatvänligt.

    Ha en underbar torsdag
    KramKram
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Godmorgon!
    Ja här hemma återanvänder vi verkligen sakerna!!!!!
    Det är en salig blandning av gamla saker!!!!!
    J LOVE IT!!!!!!
    Ha en fin dag
    Kram kathrine

    SvaraRadera
  3. Vilka fina stämningsbilder du har idag!
    Det skall bli kul att få se Halloweenarna!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har höstpyntat!
    Jag håller med dig om att gamla saker är finare, de har en egen själ liksom.

    Tycker även om din putsade vägg i tidigare inlägget!

    Och tänk att tomten bor hos er...får väl skicka önskelisterna till dig då? *ler*

    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  5. Åååå vilka underbara bilder du bjuder på .Bara så underbara.Önskar dej en fin dag rara du.Kraam Rita ♥

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Så vackert du höstpyntat, med löv, ljus och krukor. Sämnigsfullt!
    Jag gillar verkligen årstiden för både de glada färgerna och tillika den något dämpade blomningen.

    Nu känns det dock inte riktig angeläget för min del att göra något vackert på utsidan mera i år, eftersom mörka kvällar och gråa dagar smyger på.

    Däremot är det mysigt med tända ljus inomhus :)

    Jag såg nu först att du länkat fågelbilden - kul och tack för de trevliga raderna!

    Ha en fin dag!
    KramBea

    SvaraRadera
  7. Jätte fint,,ja och tänk så mycket dyrare det blivit tyvärr,,allt svårare att fynda...Kram till dagen

    SvaraRadera
  8. Absolut, jag håller med dig i det du säger om att vi återanvänder som aldrig förr och jagar "fynd" på LOPPISAR. Jag älskar att LOPPIS fynda =))
    Man hittar alltid något bra att ha ....
    De bästa ställena är där det inte kostar mer än några fjuttiga tior varje sak, det är fynd det

    ha en bra dag

    kramar @nette

    SvaraRadera
  9. Så fint du har höstpyntat! Visst är det bra att gamla saker värdesätts.Bra om vi kommer bort lite från fenomenet slit och släng!
    Ha en bra dag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  10. Visst är det en underbar trend med att ta till vara på det gamla. Det tråkiga är bara att alla loppisar hänger på och höjer sina priser.Som tur är har våra loppisar härikring inte nappat på storstads-höjningarna ännu.
    Men jag älskar trenden och här ska målas och fixas under vintern nu;)

    SvaraRadera
  11. Jag som alltid haft samma stil,och varit galen i gamla ting. Kan intyga att folk tittade konstigt när de kom in hos mig. Å andra sidan köpte jag mycket fint på den tiden, nu är det riv efter grejerna kan jag lova...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar gammal hink! Håller med dig. Det gamla är äntligen vackert igen och det är en så skön känsla att återanvända och bli glad av de nötta tingen!
    Ha en härlig halloweenfest!
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  13. Åhh vilken härlig hink! Visst är det fantastiskt att vi äntligen bevarar karaktären på hus inklusive sin inredning. Det är så ledsamt att många hus förstördes under 70-80 talen som nu kostar en hel förmögenhet att återställa.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  14. Kloka ord och vackra bilder i skön harmoni! Härligt och jag bara myser och håller med dig:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  15. Ja troligen skulle dem slå sig för huvudet o fundera på vad det är som gått fel... att "missbruka" bruksföremål på detta sätt...
    Tiderna förändras o roligt att man kan ta tillvara det gamla.
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  16. Så fint o mysigt du har gjort....
    Kan bara instämma och hålla med dig om alla vackra gamla slitna föremål som finns.....Underbart!

    Trevlig helg!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  17. Men lite tur att vissa fortfarande kör med slit och släng så vi "skrotsamlare" hittar våra fynd ;-)

    Den där Lyckebyhinken var ju snygg.. :-)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  18. Tycker det är superbra att gammalt bivit trendigt, framför allt för miljöns skull.

    Fast som en liten brasklapp skulle jag nog vilja säga att det alltid är lättare att se misstag som gjorts tidigare än de som sker idag. Om tio år kommer vi gräma oss lika illa åt alla originalmålade gamla möbler, motivlackade plåtaskar och björkådringsmålade innerdörrar som dog under vitfärgspenseln för "den vita trenden"s skull, som vi idag grämer oss över alla gamla utrivna originalfönster och sönderhyvlade spegeldörrar som förstörts på 60/70-talet.

    Sedan kan jag också hoppas att kärleken till det gamla kommer omfatta ett lite bredare spann av årtal, att riva ut platsbygda genuina 50-talskök för att spika upp något mer "gammeldags lantligt" i spånskiva är liksom inte kärlek till gamla ting i mina ögon.

    (och nej, dessa funderingar har egentligen inget med just din blogg att göra, du hör ju liksom inte till marodörerna...spann ut på ämnet eftersom det kom upp här bara).

    SvaraRadera