onsdag 6 januari 2010

Återupphittat!




Gissa vad jag hittade idag! Jag skulle kolla om jag hittade lite fina saker i vårt torp eftersom vi har rensat ut alla julsaker i huset. Jag tyckte att det blev lite torftigt inne efter julens överflöd av prydnader och godis. Vi har tänkt att göra om torpet till snickeri till N, så då kan jag äntligen ta in saker därifrån till huset.

Åter till mitt fynd... jag hittade en inbunden bunt med tidningar från 1924! Jag hade något vagt minne av att jag sparade en inbunden bok med gamla tidningar när vi renoverade torpet men jag hade ingen aning om att de var så gamla. Min mamma var inte ens påtänkt då, jösses, mormor måste ha varit barn då! Det bästa var att det inte var vilken tidning som helst. Den hette Husmodern. Den innehåller en massa gammal reklam, tips om hur man styckar en gris eller ko, recept, bilder, berättelser, platsannonser, inredningstips osv. En gammal hemmets journal minus allt skvaller kanske? Hur underbar som helst! Det tråkiga är att jag inte kan klura ut hur min scanner fungerar, (måste återigen fråga min begåvade bror) så jag tog lite halvdåliga kort istället. Nu kan ni förvänta er en massa matnyttiga tips framöver. Någon som vill veta hur en gris styckas på bästa sätt, vem Lotten Abelin var, hur sommarklänningen anno 1924 ska sys, hur veckans matsedel ska se ut osv. Jag har hittat en skatt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar