onsdag 8 december 2010

Beskrivning av julbock klädd i granris...

Här kommer nu den utlovade beskrivningen av hur man tillverkar en julbock klädd i granris.




För att snickra ihop den här bocken kan man använda vilken dimension på virket som helst bara man håller sig till de olika storleksförhållanden mellan virket. Hornen är utsågade i plywood eftersom de ska ha ett böjd form.

Du behöver:
En bit plywood
Virke i dimensionen 45x95mm
Virke i dimensionen 22x95mm
Virke i dimensionen 22x32mm
Såg (helst en kap&ger såg)
Skruv eller spik
Hammare eller skruvdragare
Borr
Kontursåg eller sticksåg
Grön bindtråd
Granris



Såga ut kroppen i virket med dimensionen 45x90mm. Gersåga ändarna något så att halsen får en liten lutning framåt och svansen får en liten lutning bakåt när du sätter fast dem.

Rita ut formen på hornen i plywooden och såga sedan ut dem med en sticksåg eller kontursåg. När man ska fästa hornen vid huvudet så får man sätta en kil mellan huvud och horn för att få en lutning utåt på hornen (se bild 2).

Benen ska även de gersågas i änden som ska fästa i kroppen för att få en stadigare (och snyggare) konstruktion (se bild 3).

Fäst halsen i kroppen mot den gerade änden på kroppen (se bild 4) och sedan även svansen (bild 5).

Det är klokt att förborra innan man skruvar eller spikar för att undvika att virket spricker.

Visst ser den för ynklig ut när den är naken! :0)



Nu är det dags att börja klä på stackaren!

Jag började med att klä benen ett efter ett för att sedan fortsätta med hals, huvud, kropp, svans och avslutningsvis hornen. Det var mycket knepigare än jag hade tänkt mig men om man böjer runt riset runt nosen, hornen och svansen så blev det ett snyggt avslut på varje del. Fyll på med ris tills man inte kan se träet under och bocken är så tjock som du tycker är snyggt.


Till nästa jul är det bara att klä om bocken igen!



Lycka till!

11 kommentarer:

  1. Hej. Tack för din fina blogg, intressant att titta in hos dig. Roligt att få se hur din stomme ser ut till granbocken.
    Jag brukar också göra bockar men min stomme ser annorlunda ut.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Åååå den är ju så fantastiskt fin!
    Snälla kom och gör en till mig, ler. Du är otrolig Anna som fixar allting själv.
    Stor kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Men vilken rolig julbock.

    Önskar dig en mysonsdag Kram Jen

    SvaraRadera
  4. De är ju så fina julbockarna i granbarr...duktigt gjort
    ha en fin kväll
    kram Nellie

    SvaraRadera
  5. Åh dom är så vackra..Jag sparar tipset om jag hinner i år ska jag försöka..Tusen tack för tipset..kram

    SvaraRadera
  6. Hej Anna!
    Jag vill börja med att Tacka för det fina inlägg du gjorde i söndags, där du tipsade om min blogg!
    Du skrev så vänligt o fint, så jag blev nästan generad.....Fniss!
    Men ändå blev jag väldigt glad o tacksam för att du gillar min blogg!

    Du själv har en jättefin blogg och ett fantastiskt hem, som ingen annan har, så personligt o mysigt! Du bjuder alltid på roliga o inspirerande inlägg som man uppskattar som läsare....
    Och du verkar vara en "allkonstnär" på det mesta som du tar dig för med!
    Jag kikade bla. på ert pepparkakshus som var helt makalöst fint.....

    Bocken är inte dum den heller, superfin!
    Hoppas att du får en fortsatt fin o stämningsfull vecka!

    Många Julkramar till dig!
    Therese

    SvaraRadera
  7. SÅ fin julbock med granris. Jätte fint. Tack för att du delar med dig utav hur man gör. Såna skulle man ha. Kram

    SvaraRadera
  8. Vilken fin bock! Vad har du för mått på de olika delarna? Ser ju perfekt ut :)

    SvaraRadera