I årets odlingslimpor växer tre olika sorters gurka och pumpa. Jag fick problem med att jorden torkade ut alldeles för fort i år eftersom limporna blev tokhöga av allt material vi la dit, och dessutom var inte jorden jag täckte in limporna med av god kvalitet... Gurkor behöver en relativt jämn fuktighet och dessutom mycket näring och för att få till detta klädde jag in odlingslimporna med gräsklipp.
Förr har jag bara drömt om att kunna använda gräsklipp i min köksträdgård men med de nya gräsmattorna blev det plötsligt möjligt. Det underlättar verkligen ooootroligt mycket eftersom gräsklipp avger mycket näring, gynnar mikrolivet i jorden, hindrar ogräs och håller fukten bättre än bar jord. Som en bonus slipper man dessutom luckra jorden ideligen.
Den enda nackdelen är att även sniglar trivs utmärkt i det fuktiga täcket...
En liiiten gurkplanta av sorten Rhensk druv som smakar delikat! Jag frösådde dessa plantor för ungefär 1,5 vecka sedan och de verkar ta sig bra i värmen...

Fjolårets odlinglimpor står så klart inte bara tomma... Här växer majs, tagetes, silverlök, zuccini och majrova. Tänk att två odlingslimpor kan husera så mycket näringskrävande växter!

Jag vågar knappt ställa frågan men är det någon mer än jag som har märkt av att det är extremt lite sniglar i år. Vidskeplig som jag är får jag för mig att de ska komma som en invasion bara jag påtalar detta... ;0)
Nähääää, nu ska jag ut och klippa gräset så jag kan lägga på lite mer klipp på några lådor som står med bar jord än så länge. Det blir verkligen huuur kul som helst att klippa gräset när man får nytta av det direkt!
Anna