Visar inlägg med etikett Pumpa. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pumpa. Visa alla inlägg

söndag 11 september 2011

Vi drunknar i pumpa!

I veckan skördade vi våra pumpor...


Vi skördade 7st stoooora pumpor och igår tog jag hand om en av dem. Jag gjorde pumpasylt, kakor med pumpafrö, rostat pumpafrö, pumpapaj, sockerkaka med pumpa, pumpasoppa och bröd med pumpamos i. Nu är idéerna slut och jag har bara... 6 pumpor kvar! My goood vad ska jag göra med resten? Att kasta mat är emot min filosofi så jag ska googla runt efter mer inspiration. Man kanske helt enkelt ska frysa in färdigkokt pumpamos som enkelt kan tas fram till brödbak och sockerkakor? Det är tur att det går att lagra pumpor ett bra tag innan man behöver bestämma sig.


Kakorna gick åt i ett nafs och till nästa år tror jag att jag nästan bara ska odla nakenfröpumpa. Det är så smidigt när man slipper krångla med skal på fröna.

Anna


torsdag 4 augusti 2011

Stora bumlingar ligger och jäser...

Det är pumporna som njuter av värmen och växer så det knakar om det! Så länge man kommer ihåg att vattna är de mer än nöjda och i år har jag varit noga med att klippa av sidoskotten så fort det har kommit en pumpa på dem. Jag hoppas att jag kan slå förra årets rekord på 7 kg! ;0)


Odlingslimporna fungerar ypperligt att odla både gurka och pumpa på eftersom de gärna vill ha riktigt lucker och näringsrik jord. Det blir som att odla på en kompost och eftersom jag odlar under tiden komposten omvandlas till mull går ingen kväve förlorad. Det är bra både för miljön och våra övergödda vattendrag såväl för mig som får stor skörd av värme och näringskrävande växter.


I år har jag satt tre olika sorters gurka och två sorters pumpa och åtskilliga plantor av varje. Jag misstänker att jag kommer att förse vår by och alla jag känner med lite av varje längre fram i höst ... ;0)



Anna

torsdag 9 juni 2011

Rapport från odlingslimporna

I årets odlingslimpor växer tre olika sorters gurka och pumpa. Jag fick problem med att jorden torkade ut alldeles för fort i år eftersom limporna blev tokhöga av allt material vi la dit, och dessutom var inte jorden jag täckte in limporna med av god kvalitet... Gurkor behöver en relativt jämn fuktighet och dessutom mycket näring och för att få till detta klädde jag in odlingslimporna med gräsklipp.

Förr har jag bara drömt om att kunna använda gräsklipp i min köksträdgård men med de nya gräsmattorna blev det plötsligt möjligt. Det underlättar verkligen ooootroligt mycket eftersom gräsklipp avger mycket näring, gynnar mikrolivet i jorden, hindrar ogräs och håller fukten bättre än bar jord. Som en bonus slipper man dessutom luckra jorden ideligen.

Den enda nackdelen är att även sniglar trivs utmärkt i det fuktiga täcket...



En liiiten gurkplanta av sorten Rhensk druv som smakar delikat! Jag frösådde dessa plantor för ungefär 1,5 vecka sedan och de verkar ta sig bra i värmen...


Fjolårets odlinglimpor står så klart inte bara tomma... Här växer majs, tagetes, silverlök, zuccini och majrova. Tänk att två odlingslimpor kan husera så mycket näringskrävande växter!



Jag vågar knappt ställa frågan men är det någon mer än jag som har märkt av att det är extremt lite sniglar i år. Vidskeplig som jag är får jag för mig att de ska komma som en invasion bara jag påtalar detta... ;0)

Nähääää, nu ska jag ut och klippa gräset så jag kan lägga på lite mer klipp på några lådor som står med bar jord än så länge. Det blir verkligen huuur kul som helst att klippa gräset när man får nytta av det direkt!

Anna