måndag 9 mars 2015

Det finurliga med växthus...

Jag fick frågan vad jag har sått redan nu. 

Jo, det ska jag ta och berätta. ;)


Jag har sått två sorters stockrosor, lavendel, två sorters paprika, en extra tidig tomat och tre "vanliga" (tänkte komplettera med en biff, en päron och en svart lite senare), kronärtskocka, chili, petunia, blomstertobak, tagetes, gyllenbär, flitiga lisa och aubergine... 

Att jag börjar så pass tidigt beror på att jag är begåvad med ett växthus med bänkar som jag kan lägga på extra fönster ovanpå. Detta gör att jag kan sätta ut mina små sötnosar i ett svalt och ljust klimat väldigt mycket tidigare än om jag hade ett "vanligt" växthus. Blir det riktigt kallt lägger jag på bubbelplast på fönstren och med min bädd av hönsgödsel som brinner under jorden så brukar de klara av eventuella köldknäppar utan problem. 


Bädden är redan klar för i år och nu ska här sås olika varianter av plocksallad, ruccola och rädisor. I väntan på allt annat som ska planteras ut här om en månad eller två. 

Anna


3 kommentarer:

  1. Låter spännande.va duktig du är att så å planera .Lyck till

    SvaraRadera
  2. Tänk om jag haft ett växthus, lyckliga du.
    Det lär bli fullt i trädgården till sommaren, kul.
    Lycka till/ Eva

    SvaraRadera
  3. Så tacksamt att ha de förutsättningarna för att kunna sätta igång tidigt på säsongen och det är ju alltid lika spännande att se fröerna gro och växa till sig :) Duktig du är!

    Ha det gott!

    Kramar Bella

    SvaraRadera