måndag 10 februari 2014

Självförsörjning...

Det gör nästan ont i mig när jag tittar på bilder från förra årets förodlingar. 

Guuud vad jag längtar tills man kan sätta igång på riktigt! 

I år ska jag och ungarna satsa på att odla för självförsörjning så vi klarar oss större delen av året. Vi har en gammal torrlagd brunn på tomten som ska få agera stuka så nu ska här odlas potatis, morötter, rödbetor osv så det står härliga till! Jag planerar även att köpa ett frysskåp till så vi kan förvara de grönsakerna som inte kan lagras på annat sätt. Åh, äntligen känner jag hur krafterna och inspirationen återvänder och livet med det! 

Jag lever MITT liv och en sak vet jag med säkerhet... jag kommer inte att ångra något när jag dör! ;)


Anna

5 kommentarer:

  1. Att ha en stuka, det skulle inte göra mig ett dugg. Kommer ihåg när jag var liten och hjälpte morfar och mormor med att gräva fram innehållet i deras stuka. Och gissa om det var spännande! Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Bekanta till mig hade en gjuten förvaringsplats i i marken i sin förra trädgård. Helt enkelt fyra betongväggar med ett lock på, däri förvarade de både potatis, äpplen m.m men utan något täckande material. Det är kanske det som är en stuka?

    SvaraRadera
  3. En stuka kan antingen vara att man lägger ut rotfrukterna på marken och täcker dem med halm eller annat isolerande material (så gör bönderna). Eller så gräver man en grop i marken, fyller dem med halm och lägger sedan in sina rotfrukter och täcker över det hela med halm och lägger på någon form av lock. Lite samma princip som en jordkällare fast enklare och mindre utrymmeskrävande. Nackdelen är att den inte får öppnas när det är väldigt kallt ute så det gäller att planera och se till att det går fort i svängarna när man ska ta ut de grönsaker man ska ha. Skriver mer om detta i ett senare inlägg... :)

    SvaraRadera
  4. Smart med brunnen. Vi har också en som ska fyllas igen, men den är av modernare snitt, 12 cm i diameter...

    Mer självhushåll låter underbart. Lycka till!

    SvaraRadera