onsdag 29 januari 2014

Plastbantar...

Jag har tänkt att jag ska börja plastbanta mitt hem... 

Vi har börjat så smått i köket genom att använda oss av porslinsskålar i stället för plast när vi bakar osv, vi håller som bäst på att byta ut redskap i plast emot trä, i stället för plastmuggar när vi är ute på utflykt använder vi misoskålarna i trä som jag köpte med mig ifrån japan... Bröden jag bakar fryser jag ner i tygpåsar jag sytt i linnetyg men sedan börjar fantasin tryta... hur gör man med mat man vill spara som sedan ska kunna värmas i mikron? (Jaaaa, jag vet att mikron är ett plastmonster som dessutom förstör maten men hallå! Man måste ju börja någonstans!) ;) Fast å andra sidan... plockar jag bort mikron så skulle jag lika gärna kunna använda mig av matlådor i metall som jag kunde värma maten i ugnen i.... Hmmm... :)


Fortsättning följer... ;)

Anna

2 kommentarer:

  1. Ja det där är nog inte så dumt. Jag har också börjat så smått att fundera på andra lösningar, och inte bara när det gäller plast, utan på gifter i omgivningen överhuvudtaget. Det är ju rätt läskigt när man tänker på hur mycket grejer som innehåller konstigheter. Så bra jobbat! Många bäckar små...

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Så roligt att du är igång och bloggar igen. Nu känner jag äntligen ett sug efter att slå upp datorn en stund på kvällen. Som idag mitt i försåddsplaneringen i högen av fröpåsar ;)
    Kul att du också börjat på att plastbanta. Vi har hållt på ett tag, men är långt ifrån i hamn. Men som du skrev, många bäckar små.
    Vi har glas och porslin till det mesta. Fick av god vän i julklapp loppade porslinsskålar med plastlock att ha som matlådor. På Ikea och Claes Ohlsson finns det glas lådor med åtslutande plastlock också. Men i övrigt använder vi mest gamla glasburkar. tex majonäs, barnmatsburkar (som jag fått ärva av vänner, då jag själv aldrig köpte en enda), gurkburkar och dyl. Fungerar prima till det mesta! Lycka till! Kram Carolina

    SvaraRadera