måndag 27 maj 2013

Att lära av de som kan mer... :)

Idag fick jag lite hjälp när det kommer till redigering av en bild och här under ser ni resultatet. Det är väldigt roligt och lärorikt att vara med på olika fotosidor på nätet där man kan få tips och råd från mer erfarna fotografer. Här var det en fotograf vid namn Magnus Rönnkvist som utan att få ett öre hjälpte mig att få fram den känslan jag eftersträvade i bilden. 

Jag ville få fram symboliken med det gamla döda trädet i bakgrunden och den spirande björken framför. Livets gång helt enkelt! :)


Jag ökade kontrasten på det gamla trädet, mörkade ner det, bytte färg på en del av bladen på björken, ljusade upp den och ökade kontrasten även där. Sedan rätade jag upp bilden och beskar den samt tog bort en del av riset och grenarna i förgrunden. Till sist tillsattes en vignettering för att ytterligare dra blicken mot den lilla björken. 

Här under ser ni originalet som jag har jobbat utifrån. Inte fullt så tydligt vad det var jag ville visa här va? ;)


Anna


1 kommentar:

  1. Det blev verkligen skillnad. Vilket häftigt träd du hittat. Kraftfullt och symboliskt.
    Det är alltid bra när man kan lära av andra.
    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera