måndag 23 juli 2012

Det tar sig...


Äääääntligen börjar en av tomaterna rodna så smått. Som vi längtar efter att ha tomater och gurka i överflöd! I år var både våren och sommaren lite kall så man ska nog vara tacksam över att man har något alls att skörda. Här hos mig har jag hört flera bönder som haft problem med att fröna ruttnat i backen och att den kyliga sommaren gjort så att många plantor dött när de väl har kommit upp. Om man tittar noga på åkrarna kan man se att det eviga regnet har gjort så att både vall och annat kvävts till döds och vissnar. Jag är dock tacksam över att vi inte har haft svåra översvämningar som man har haft i andra delar av landet.

Tyvärr är det är nog bara att vänja sig vid att klimatet förändras och vi har ingen att skylla på annat än oss själva. 


Anna



4 kommentarer:

  1. Åh, dina tomater ligger före! Här är de fortfarande bara gröna... Har lärt mig att inte plantera så MÅNGA tomatplantor i växthuset nästa år, har varit tvungen att rensa ut i omgångar. Första odlingsåret och jag ser det som ett läroår. Så spännande att se hur det växer. I går smakade vi första palsternackorna, ljuvligt!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. mina är tomater är fortfarande så små.
    Ha en fin kväll och eftermiddag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Ja, visst är det segt att vänta... Jag har ätit upp årets första körsbärstomat nu ikväll. Längtar tills det är stora mängder mogna!
    /Linda

    SvaraRadera
  4. Vi fick den första mogna tomaten kring midsommar och sedan har det mognat kontinuerligt (men i långsam takt och från tidiga sorter). Men sedan någon vecka tillbaka har vi kunnat skörda av flertalet sorter även om den stora boomen inte kommit än. I år är jag verkligen glad att vi har växthus för det har gjort stor skillnad (vi gjorde ju också "fulvalet" isolerplast, som ger ett par veckors längre säsong höst o vår).

    SvaraRadera