tisdag 14 juni 2011

Tjohoooo vad det växer!

Den största lyckan med att ha en köksträdgård är att kunna plocka saker och stoppa dem direkt i munnen! Än är vi inte riktigt där, men snart så...

Sockerärt, smultron, jordgubbar, vinbär, hallon, körsbär, morötter, tomater, physalis, vindruvor och gurka... alla är de sommarens plockgodis i vår trädgård.


Mangolden har varit riktigt seg i starten i år. Förra året växte de så det knakade om det men i år har jag fått lov att förodla dem inne eftersom de aldrig ville titta upp utomhus. Nå väl, nu står de där i lådan och får all "tender lovin care" jag kan ge dem. Mmmmm, längtar efter sommarens goda pajer med mangold och zuccini.


Minns ni det endaste lilla fröet jag hade kvar? Jag har vårdat den lilla plantan ömt och nu börjar den blir väldigt frodig och välmående. Jag ska prova ta fröer från den och spara till nästa år. Någon som har lite tips på vad man ska tänka på när man tar fröer från en squash? Jag tror inte att det är inte en F1 hybrid...



Anna

8 kommentarer:

  1. Ja, som det växer! Och som man längtar efter egentillverkade grönsaker... utan bekämpningsmedel och bakterier och annat fuffens...

    Tack för fina kommentaren hos mig -men inte kan jag då allting,långt ifrån ska du veta, haha. Inte vet jag något om squashfrön tex.

    Gula blad på buxbom? Står de i ett soligt läge - kanske för soligt? Är det lite blåsigt där de står? Att jag undrar beror på att det låter lite åt torkskadehållet men när jag inte sett växterna och platsen är det svårt att ge en riktig "diagnos".

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad underbart att kunna gå ut och plocka alla de godsakerna i trädgården! Ljuvligt.

    Hoppas du haft en fin dag!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Hallojsan!!

    Visst är det kul att se hur det växer och fradas i landet! Jag hade gul mangold förra året..också mums!!

    ha det gott! Kramis Sanne

    SvaraRadera
  4. Vilken fröjd det är att ha en köksträdgård att hämta godsaker ifrån. Man blir så glad också när allt växer och knakar. Hos mig har allt precis börjat titta upp, ja förutom det som fördrivits i växthuset förstås.

    Men nu är det kallt.. var är värmen??

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  5. Det växer för fullt här oxå....
    :)

    Kram
    linda

    SvaraRadera
  6. Javisst är det härligt! Smultron är ju bara för härligt och blåbär.

    Har dock lite problem med alla kajor och sniglar här, kajorna äter upp snigelmedel och sniglarna äter växterna :o.

    Ha det gott, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. Såg en kommentar om gulnade blad på buxbom. Se upp så det inte är Cylindrocladium buxicola som angripit dina buskar. Det är en svamp som tar död på buskarna. Jag kollar mina titt som tätt för det finns några mil härifrån och sprids med vinden. På den här länken kan du se bilder på rejäla angrepp http://hannu-s.blogspot.com/2009/09/panik-nu-proffshjalp-behovs.html
    Fick skrämselhicka i våras men det visade sig vara köldskador på mina buskar den gången.

    Inga-Lill

    SvaraRadera
  8. Min mangold har också varit osedvanligt seg och långsam i år, inte alls som andra år. Jag köpte t o m lite nya fröer idag för säkerhets skull. Å andra sidan växer och gror den ju långt ut efter hösten.
    Två jordgubbar har vi på gång, när som helst i morgon kan dom vara klara om solen skiner!
    Det är underbart!
    Agneta kram

    SvaraRadera