lördag 25 juni 2011

Jack och bönstjälken...

Den höga störbönan tittar upp en efter en på min odlingslimpa. Bönorna ska få klättra upp från två odlingslimpor och sedan har min käre man byggt ett stöd till dem ska man kunna klättra ända upp i skyn! ;0) Förra året var det första gången jag odlade en högväxt bönsort och oj så den växte...


tyvärr är sniglarna lika glada som växterna åt allt regn så nu är kriget i full gång här hemma. Bönorna hinner knappt titta upp innan de är kalätna. Inte kul alls! Nu är det bara att sätta igång med att klippa sniglar varje kväll, lägga ut snigelgift där de håller till, lägga ut fällor på fuktiga platser och vittja dem under dagen osv. Det bästa sättet att bekämpa en snigel är med tålamod! ;0)


Rosen Linneus blommar för fullt nu. Jag tycker om dess lite orangerosa ton som sedan förändras till lite mer gult eftersom blomman åldras. Den passar ihop med allt från rosa till rött och gult... Skönt när man inte behöver fundera så mycket när man ska planera sina rabatter.


Jag skulle kunna skryta och säga att jag har planerat att den utblommade nejlikrotens frökställningar ska matcha rosens färger. Men det tänker jag INTE göra... Ibland blir det fel och ibland blir det alldeles fantastiskt när man trycker ner växter lite här och där i sin trädgård! ;0)



Nu ska jag ut och jaga sniglar... vad gör ni en lördagskväll som denna?

Trevlig kväll alla goa läsare!

Anna

1 kommentar:

  1. Jadu, jag har jobbat hårt hela dagen så jag slappar i soffan med familjen och maken och jag dricker lite rosé.

    Kram!

    SvaraRadera