söndag 29 maj 2011

Nu är det som det ska igen...


Jag har verkligen lidit under tiden vi har varit utan höns och tupp. Det är så hemtrevligt att höra deras skrockande när man pysslar i trädgården och när sedan tuppen stämmer upp i finsång blir i alla fall jag väldigt glad! :0)

Vi köpte hönsen och tuppen från en bonde i trakten och de är lite skabbiga, men med lite kärlek ska de nog snart vara fluffiga och fina snart igen! Om ni tycker att ni känner igen tuppen så var han en av tupparna vi köpte som kycklingar förra året... Now he´s back! ;0) Albin döpte tuppen till Hassan så passande namnförslag på hönorna tages tacksamt emot...


I helgen har silverarven börjat blomma med sina vita skyar av blommor. Det är något visst med växter som brer ut sig som en matta över stock och sten, utan att för den skull vara invasiv. Förra året var jag rätt irriterad på de orangea blommorna men i år känns det märkligt nog helt rätt att blanda rosa, lila, rött, gult och orange hur som helst i rabatterna. Tur att man inte slänger bort alla blommor man inte gillar på en gång utan låter det gå några år innan man bestämt sig.



Något annat som också står som skyar i trädgården just nu är förgätmigej. I min trädgård finns det huuuur mycket som helst av den varan i både vita och blå varianter. Finns det någon blomma som är så förknippad med försommar som just den här?

Anna

8 kommentarer:

  1. Så fina bilder. Ha en jätte fin kväll och en bra början på den nya veckan.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Heja Hassan!!!! Roligt namnval för tuppen. Barnen har säkert bra förslag på vad Hassans hönor kan heta...

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  3. Förgätmigej är min absoluta favoritblomma, så otroligt vacker!
    Härligt att ni har hittat nya höns nu!
    Ullis

    SvaraRadera
  4. Så fin och ståtlig han är, er tupp!! Förgätmigej är ljuvliga - jag har några av sorten Kaukasisk förgätmigej här hemma - önskar att dom kunde sprida sig lite mer bara! Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Hassan och...
    ...huliganerna kanske:-)

    Vi vill fortfarande ha höns här, jag och barnen, men vi lyckas inte övertala mannen!

    Kram Emma

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Mysigt att det kacklas hos dig igen! Hassan! Vilket roligt namn! Känns som om dina barn har de bästa namnförslagen.. ;)
    Ja, visst är det vackert med förgätmigej. Jag gillar den kaukasiska bäst. Stora härliga blad och blommar lääänge. Kramar!

    SvaraRadera
  7. Trevligt att hönsen är tillbaka. Vi har också ett gäng. Ska snart lägga ägg på kläckning. Har lyckats hitta ägg från hönor som lägger gröna ägg. Det ska bli spännande.
    Jag har rosa Förgätmigej. Kan ju lägga frön i ett kuvert när de blommat över så har du till nästa år om du är intresserad?
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack snälla du för all fin reklam du gav till min blogg i går, så vänligt och roligt.
    Och så roligt att se att du fått höns på gården igen, för det är så tomt när man inte hör deras pysslande och kacklande runt sig. Höns är verkligen djur med hög trivselfaktor!
    Måtte nu bara den dumme grävlingen hålla sig borta! Den vi fångade på bild kröp just då under stängselnätet fastän elen var på!!!

    Tack ännu en gång och lycka till med de nya fina hönsen med tupp.

    /Marga :-)

    SvaraRadera