måndag 30 maj 2011

Barn ska få vara barn...

Min stooora tjej ska börja förskoleklass till hösten. När jag var liten hette det lekis och var hur kul som helst. På föräldramötet jag gick på i förra veckan fick jag inte riktigt intrycket av att filosofin -barn ska få vara barn fanns kvar. Varför är det så himla bråttom med att lära sig allt?! Nu ska det räknas i matteböcker och läras ramsor så de kan stavelser hela dagen i skolan... leka får man tydligen göra på fritids. Herre guuud, hon är ju inte ens sex år förrän i oktober! Tösen får med andra ord börja i skolan som femåring! Jag som i min enfald trodde att det var barnens lek som var viktigast...

Nu sitter jag här med ångest och undrar över hur jag ska göra nästa termin. Ska hon "bara" gå skola eller även en stund på fritids så hon hinner leka med sina vänner. Åh, dessa eviga beslut! Fick jag bestämma skulle jag ha alla barn hemma så mycket som möjligt, men nu vet jag faktiskt varken ut eller in längre...


Rabatten vid lekstugan är äntligen klar nu. Det växte galet mycket vildhallon och annat skräp vid den här väggen så jag började nästan misströsta att jag skulle få bort det ett tag, meeen skam den som ger sig! Nu har jag satt tre pioner i olika färger, lite marktäckare och sommarblommor så det kommer nog att bli riktigt fint där när allt har tagit sig.


I barnens smultronbacke ser det nästan ut som om det har snöat! Det kommer att bli ett riktigt smultronår i år... :0) Det är nog bland det bästa jag har gjort när jag planterade massor av revbildande smultron i en torr och solig backe på tomten. Barnen går och plockar bär hela somrarna och jag slipper en hel del ogräs eftersom smultronen fungerar som marktäckare... Win win, eller hur! ;0)

Anna

10 kommentarer:

  1. Gomorron vännen!
    Svåra beslut att fundera över. Håller med om att de är små då allvaret börjar, det är ett stort steg från förskolan till skolan. Vet av erfarenhet att barnen är sååå olika redo för steget.
    Hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns bra för er.
    Såå fint du gjort vid barnens lekstuga, vem älskar inte att mumsa smultron sommaren lång...
    Härligt liv du ger din barn vännen!
    Stor kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Åhh man blir ju så ledsen med de vuxnas stress vi lägger över på barnen.. Vi kan ju läsa och räkna fast vi fick ett lugnare tempo.. Innan sara fyllde fem fick vi klagomål på dagis att hon inte kunde räkna.. Eller jo hon kunde rabbla till 20 men kunde inte va med på tex fiaspel för hon inte förstog hoppa fyra steg osv. Så under sommaren gick vi och räknade cycklar i ställen och åkte på en dykresa där vi va tio st med på resan.. När vi kom hem kunde hon både plus och minus då hon räknat alla som gått in och ut ur dykbussen vid stop.. Inte hade dom på dagis en tanke på att hon kunde simma innan fyara års ålder.. Åhhh så långt de blev phhhuu .. Men man tar ju heller inte hänsyn till mognad, denna månad kanske barnet inte är motagligt men nästa, allt ska va i mallar och fack..

    Menn vilken söt lite lekstuga, kan tänka mig att de blir många små fina blommor och fika där....
    kraaam kram Linda

    SvaraRadera
  3. förskoleåret är frivilligt alltså måste ni ha fyllt i en blankett att ni vill att hon ska börja förskoleklass annars blir hon inte ens inräknad i en klass utan räknad som "hemmabarn".
    eftersom du är hemma får hon väl bara gå förskoleklassens tid ca 8-11 och sedan gå hem?
    bor inte i västerås kommun utan grannkommunen och där får barnen bara gå förskoletiden och sedan gå hem när "lillfritids" börjar efter 11.
    kolla hur det är i er kommun nu när du är hemma med småsyskon.

    kan bara säga en sak -låt henne gå hela förskoledagen och ta hem henne när den är slut ca 11-12 på dagen, kompisar kan man ta med hem och leka med eller åka till för att leka med

    det låter högtravande med matteböcker och språkramsor men jag kan lova att SÅ högtravande är det inte, utan mera en rolig lek för barn som är i en nyfiken ålder och behöver stimulering

    och skulle inte barnet gå detta år i förskoleklass skulle hon tyvärr hamna bakom sina kamrater om hon är hemma för det handlar ju inte bara om räkna/läsa/skriva utan en stor del i förskoleklassen är "det sociala spelet" för det är MYCKET lek och bus även i förskoleklassen men skillnaden är stor mot dagis med staket och frökens vakande öga till staketlös gård att leka på och mycket "fri lek" utan att ha en fröken att vila mot...

    så låt dotra gå och låt tjejen få upptäcka skolans underbara värld!
    min förstfödda är född slutet på oktober och inte skadades han av att börja när han inte var 6 år. finns ju barn födda på nyårsafton som överlever...
    och hade ni inte haft fler barn då hade hon ju börjat utan att du haft dessa tankar!

    kan säga att nu när minsta barnet slutar förskoleklass om någon vecka och sedan börjar åk 1 efter sommaren att dessa tankar och funderingar man har när första barnet går från dagis till skolvärlden är mer en "förändring" för oss föräldrar för barnen tar det med ro och ofta ÄLSKAR sin nya miljö och skola.
    känns mer vemodigt när minsta barnet börjar förskoleklass och man för alltid har klippt banden med dagis...

    för en sak kan jag lova dig dessa tankar kommer INTE att finnas när minsta barnet börjar förskoleklass då är det mer -skönt att slippa dagis...

    för även om man vill sina barn det bästa och ha dom hemma så länge det går så växer dom och man måste sakta sakta släppa taget och låta dom upptäcka världen, så låt dotra få börja förskoleklass och hämta hem henne på eftermiddagen för att få "familjemys" och du sug på denna kramell till tjej för till våren kommer hon vara en helt annan, en stor och självständig tjej som börjar åk 1 med många många nya livserfarenheter♥!

    oj oj långt blev detta men ville bara dela med mig av lite tankar för jag tror det största steget man tar efter att man blivit förälder är det när man ska låta barnen börja skolan - så våga släpp taget och NJUT!!

    /maya

    SvaraRadera
  4. Min dotter börjar också förskoleklass till hösten, men hon längtar! Har ju en äldre pojke så jag vet (i alla fall här) är det väldigt mycket lek också!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  5. Min "lilla" kille ska ju också börja förskolan till hösten och det känns läskigt. Man vill ju så gärna att det roliga lärandet ska få bana en bra väg in i det stora...Det är bara hålla tummarna och hoppas att de klara detta bra. Lita till deras styrka och bära när det behövs. Det känns för tidigt och var tog tiden vägen egentligen. Men så känner jag samtidigt att det är dags nu. Han behöver nya utmaningar. Mamma tycker nog att det är värst...jag håller tummarna! Nu är det bara några veckor kvar på dagis...
    Ha en fin dag Anna!
    kram Emelie

    SvaraRadera
  6. I love the idea of strawberries as groundcover!

    Yes kids grow up too fast these days. It is the same over here in Australia. Play is so important though!

    SvaraRadera
  7. Smultronbacke - vilket underbart ord!

    Jag kan bara svara utifrån egen erfarenhet; barnens kompisar, som gick på fritis, blev mycket fortare skoltrötta än våra barn som åkte hem efter skolans slut. Många kompisar ville gärna åka hit efter skolan istället för att vara kvar på fritis och leka. Där var det ju, så klart, fortfarande så att alla måste få vara med mm. Hemma leker du med vem du vill, hur länge du vill...
    Som sagt, bara mina erfarenheter.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Tror du kan vara lugn Anna. Förskoleklassen är till för att förbereda barnen för skolan och blir ett slags mellanting mellan förskola och skola. Många barn är jättesugna på att lära sig nya saker och jag vet att min sons lärare i förskoleklassen får frågor varje dag från barnen som vill lära sig fler siffror. Men nu får de lugna sig tills de börjar i ettan till hösten. :)

    Som det skrivits tidigare här så är den största biten i förskoleklassen det sociala samspelet och att lära sig hur allt fungerar i skolan, i klassen, få nya vänner och känna sig trygg med dem. Mycket lek brukar det vara men samtidigt lärande lek som jag personligen tycker är toppen. Väck lusten att lära när de är som bäst mottagliga så kommer resten av skolgången (förhoppningsvis) gå galant. :)

    Fritids är väldigt individuellt tror jag. Min son som knappt behöver vara på fritids ber om att få vara där. Han älskar att vara i gympahallen eller spela fotboll med kompisarna ute.

    Det kommer gå galant det där och märker du att lilltösen inte är nöjd och glad över att gå till skolan så tar du upp det med pedagogerna direkt.

    Kram kram
    Jeanette

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vi får hoppas att de väver in kunskapen i leken. Finns ju så fantastiskt mycket skoj man kan göra på ett lekfullt sätt. Kommer nog att bli bra skall du se och tjejen kommer att känna sig stor och stolt över att börja i förskoleklass, en liten milstolpe på väg mot allt roligt som framtiden har att erbjuda.
    Kram M. L som F

    SvaraRadera
  10. Om de gör som här i vår kommun så leks kunskapen in, det mesta iaf.. Det är ju faktiskt i den åldern de är mest motagliga för att lära.. Jag tror att du tog orden värre än vad det är.. Lek i förskoleklass hör till :-)

    Kram Mia

    SvaraRadera