fredag 5 november 2010

Död åt fredagsmys!


Ljuskrona från Skultuna mässingsbruk...

Hur gör ni för att få det sådär lite extra mysigt till helgen såhär på höstkanten? Vi tänder massor av ljus och äter god hemlagad mat varje fredag.
Jag läste här att det värsta Paolo Roberto visste var fenomenet fredagsmys! Enligt honom så blir man inte en riktigt familj om man inte träffas runt middagsbordet, äter riktig mat och pratar med varandra. Jag kunde inte hålla med mer! Att äta måste få ta tid så man hinner njuta av maten och varandras sällskap. Men! Efter en lång och lugn middag tycker jag att det är mysigt att sätta sig i soffan hela familjen och se på film... -Jag menar... hur mycket ska man orka egentligen? ;0)


Handsmidda lampetter som jag inte har en aning om var de kommer ifrån...

Jag blev väldans inspirerad av det här med att laga snabb mat utan en massa krångel så här kommer lite middagstips från mig...

Stekt lax, potatis, avokado, en grön sallad, räkor och en liten klick majonäs. Suuuupergott!

Pasta med räkor. Fräs ihop tre krossade vitlöksklyftor, chillipeppar, paprika i småbitar, citronsaft och räkor. Servera pastan med räkröran, lite riven parmesan samt en grönsallad...


En nyinköpt lykta från Bauhaus.

Se där! Nu kom gubben hem från jobbet med en stor påse chips och godis. ;0)

11 kommentarer:

  1. Härligt med lite middagstips. Det tackar jag verkligen för, jag har en period just nu när jag inte kommer på något gott att äta

    Kram och tevlig helg

    SvaraRadera
  2. Mums vad god den där lätta räkpastan lät! Måste prova! Men nästa vecka börjar vi med Linas matkasse... ska bli väldans spännande. Min förhoppning är att vi ska få lite idéer på nya maträtter, för ibland blir vi så tråkiga med maten.

    Javisst håller jag med om att det är viktigt att träffas kring matbordet, men för det är det väl inget fel på fredagsmys. Jag gillar fredagsmys för att vi kanske unnar oss lite extra LYXIG mat den dagen (ingen korv med makaroner på en fredag iallafall!), och också att man kan unna sig att sitta framför en film tills det blir lite sent, eftersom ingen behöver rusa upp dagen efetr - inget dagis, inget jobb.Nä hejja fredagsmyset!

    Ha en riktigt skön helg!

    Kram M

    SvaraRadera
  3. Jag håller med du....
    först middag tillsammans och sedan lite myspys i soffan med godisskål. det måste vi få unna oss efter en arbetsvecka...
    Jag tycker det är en jättebra tradition....
    Kram ullabella

    SvaraRadera
  4. Gärna en god middag på fredagen men sen är det mysigt att sätta sig i soffan med en kopp kaffe o ev. ngt gott till kaffet. Även när barnen har flyttat hemifrån kan man behöva lite fredagsmys, kanske prata om veckan som gott och vad helgen kan innebära. Ja gärna fredagsmys hos oss!
    Ha det gott o mys ikväll!
    Märta

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder. Ääääälskar din ljuskrona!!!!

    Hoppas ni får en trevlig allhelgona helg.

    Kram Dessie

    Ps. Utlottning hos mig nu. Ds =)

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Tack för mumsiga middagstips.
    Hoppas ni får en mysig kväll hur ni än väljer att ha det!
    Vi ska iväg och fira kusinens 2 års dag.
    Varm kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Fredagsmys är ju det bästa som finns! Om man träffas/pratar runt middagsbordet eller i soffan spelar nog ingen roll.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Fredag er den beste kvelden i uka - da samles vi og hygger oss som best vi kan! Nydelig lysekrone du har!!! Nyt fredagskvelden med dine - om andre mener det ikke er viktig får de stå for selv - la oss nyte fredagen for alt den er verd...
    Hilde

    SvaraRadera
  9. Jag gillar verkligen fredagsmyset!!!
    Trevligt med lite mattips från Dig;o)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Tack för mumsiga middagstips, dem skulle jag haft i eftermiddags när jag inte kunde hitta någon inspiration till något utan till slut fick köra på klassikern tacos när jag handlade!

    Jag älskar fredagsmys!! Tycker nästan fredagskvällen är bästa stunden på hela helgen, och visst är det mysigt att tända ljus nu under hösten, det hör till och en riktig stämningshöjare!

    Hoppas du får en riktigt trevlig allhelgonahelg :)

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  11. Ljus har vi tända hela veckan nu på denna mörka årstid, varför bara fredagsmysa :-) Men vi brukar tillaga något extra gott denna dag och det blir läsk eller vin till maten som en extra lyx :-)

    Njut av lördagen..

    Kram Mia

    SvaraRadera