fredag 20 februari 2015

Vad är konst?

Jag har länge funderat över vad konst egentligen är. När blir något konst?

Min slutsats är att konst är något som berör. Det ska helst väcka eftertanke, känslor och vara en aning samhällskritiskt.

(Det här är min definition...)


Konst behöver inte vara vackert men det kan vara det. Kanske är det så att konst är till för att öppna våra ögon för det som inte ses som vackert vid en första anblick. Att se det vackra i det lilla? 

Oavsett så är jag ganska säker på att konst är till för att få oss att lyfta blicken och se saker i nytt ljus. 



Det kan vara så att jag blev lite lätt skadad när jag läste estetik på högskolan och därför funderar över såna här saker. Eller så har jag helt enkelt lite för mycket tid att fundera när jag jobbar på med mina små projekt här hemma. ;)

Hur ser din definition av konst ut? 

Anna



3 kommentarer:

  1. Vackra bilder. Jag håller med dig i din definition av konst, att detborde vara något som berör på något sätt.
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Livet är en konst.
    Allt som är konstigt är konst.
    ;-)

    SvaraRadera
  3. Det riktigt konstiga är att det alltid är "någon annan" som bestämmer vad som ska anses som "riktig konst".

    SvaraRadera