fredag 31 januari 2014

Garva skinn...

När jag skaffade Gotlandskaniner i somras var tanken att jag skulle ha dem för att få kött och päls... Det visade sig dock ganska snabbt att jag aldrig kommer att klara av att slakta en kanin. Höns går bra men kaniner... näe! Jag kan inte!!! Bara tanken på att döda en av mina små pälsbollar får det att vända sig i magen på mig så jag satsar på att hyra ut kaniner under sommaren och att sälja av de små som kommer i stället. 

Men... drömmen om att testa att garva kaninskinn finns kvar så tänk så glad jag blev när jag sprang på ett kaninslakteri här i veckan som säljer kaninskinn! Ogarvade!!! Nu ska här provas på att garva skinn och sedan ska ungarna få varma goa tofflor, vantar och mössor i skinn! :) Och kaninerna ute i kaningården får skutta omkring lyckligt ovetande om kaninlivets baksida. ;) 

Nästa vecka ska både kaninskinn och lera inhandlas för nu har jag många projekt på gång som bara måste testas! Vem har sagt att det är långtråkigt på vintern? 


Anna

3 kommentarer:

  1. Phu! Tur att vi har samma "tänk" där. Jag klarar inte heller av det. Och jag har grubblat på om det blir 2 eller 7 ungar som kommer... Men det ska lösa sig. Men icket att jag kan ta ihjäl kaninerna. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Näe, slakta en kanin - det är helt otänkbart!!
    Men jag är så nyfiken på ditt krukprojekt. Tänk om det lyckas! Jag tror att du ska få testa först och funkar det, ja då testar jag också :)
    Lycka till!
    Ellinor

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där! Jag vill ha får, lammskinn är ju så fint och lammkött är gott.........men.......njaeeee!

    SvaraRadera