tisdag 3 juli 2012

Lilla snigel akta dig...

Fy vad mycket sniglar det är i år... Allt regnande gör att de frodas som aldrig förr i min trädgård. 

Har ni problem med sniglar och vilka knep tar ni till för att bli av med dem?

Hos mig är det saxen och snigelgift som gäller. Jag är emot olika former av gift men när det kommer till sniglar känns det som om jag inte har något val. Dessutom står det på förpackningen att det inte ska vara skadligt för djur eller miljö... Ja förutom för sniglarna då. ;) 


Anna


7 kommentarer:

  1. Det är jobbigt med sniglar, men det har ju faktiskt varit ett stort jobb att så, driva upp alla plantor, skola om, plantera och rensa och allt annat som hör till, därför vill man ju inte att sniglarna ska få kalasa på allt som man ska föda familjen med.

    Hoppas du blir väck odjuren. Ha det så fint!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Nästa år när jag ska anlägga min nya stora köksträdgård så ska jag stängsla med elstängsel. Jag vill verkligen inte ha in några sniglar som ska äta på mina grödor! sedan får jag jobba hårt på att få bort de som redan finns där innan staketet kommer upp.
    lycka till!
    mvh Sabina

    SvaraRadera
  3. Jättebra, billigt och miljövänligt tips finns på min blogg. Titta på juni Bloggarkiv "Till attack"
    Testa och jag törs lova att du blir nöjd. Lycka till:-)

    SvaraRadera
  4. Varför inte myskankor istället för gift?... Fast de är bara de yngre som äter sniglar, men det gör ju inget att föryngra sig ;). Allt för det ekologiska!

    SvaraRadera
  5. Här gör vi som du: sax och blått strössel. En runda morgon och kväll när det regnat håller antalet nere, men de är ändå alltid för många :(

    SvaraRadera
  6. En kull ankungar varje vår gör susen. Fast vi har misslyckats med årets ruvning nu när det behövdes som bäst:( Även de vuxna myskankorna äter sniglar men inte lika många.

    En brasklapp här dock: Myskankor (och höns!) äter också gärna snigelgift! Det är inte farligt för dem, då skulle våra vara döda sen länge, men det förstar ju effekten. Jag lägger giftet under enkupiga tegelpannor här och där, och i o runtom odlingskragarna.

    Vi har hysteriskt mycket mördarsniglar i området men går oftast väldigt bra att odla ändå.

    SvaraRadera
  7. Sniglarna är faktiskt inget problem här hos mig (peppar, peppar!) men det har däremot varit helt galet mycket bladlöss i år. De får sig en dusch med såpvatten. Sniglarna får man nog helt enkelt utplåna med handkraft. Halshuggning brukar vara effektivast.

    Kram, Karin

    SvaraRadera