lördag 7 april 2012

Det spirar av liv i växthuset...

Det är helt otroligt vad mycket några varmbänkar kan värma... Hela växthuset är uppvärmt av de två som "bakar" på där ute. Jag behöver inte ha igång någon annan värme alls, vilket jag förvisso inte skulle ha haft i alla fall. ;) Jag hade en tanke på en värmefläkt men efter vår förra elräkning la jag ner den tanken ganska snabbt. Det är ju inte meningen att det ska kosta mer att värma upp växthuset än de pengar jag kan spara på att odla egna grönsaker. Det vore minst sagt som att bita sig själv i svansen... 

Lagerbladet har hämtat sig efter vinterns mörker och skjuter nu nya skott. 
 För oss är ju den stora grejen med att odla just att spara pengar och då gäller det att tänka efter före... Nöden är uppfinningarnas moder och inget är så roligt som att lyckas lösa problem på ett billigt sätt. 

Just nu funderar jag på hur vi ska lyckas lösa fårens inhägnad så billigt som möjligt. Stängsel är dyrt!

Dillen insamlad av egna frön har grott i värmen från varmbänken. Nu gäller det bara att förgro potatis så man får något att äta till midsommarens silllunch. 

Trots kylan utanför har de flesta tomaterna klarat sig i skydd av glas och bubbelplast. Vi får se hur det kommer att gå de närmsta nätterna när kylan beräknas krypa ner till -8 grader. Brrrr.





Min eviga följeslagare var jag än är... Glittra som trots värmen i växthuset prompt ska vara med. Undra hur det kommer att gå för henne när värmen kommer på riktigt. :)


Glad Påsk!

Anna

7 kommentarer:

  1. you have a wonderful friend! at night I put her on the glass warm burlap ...

    SvaraRadera
  2. Men vad häftigt med lagerblad, det har jag inte hört någon odla. Hur görs det?

    Det här med stängsel till fåren. Jag har hört flera som har varit till andra bönder och frågat om de har något gammalt att ge bort eller sälja för en billig sland. Många äldre har avvecklat sin verksamhet eller sålt djuren och har ladorna fulla. De brukar vara hjälpsamma.

    Ett annat tips är att fråga på soptippen eller metallskroten

    Hoppas du finner något

    Kram Teres

    SvaraRadera
  3. Härligt med allt som växer, och så gott att kunna skörda sedan..
    Du har en otroligt söt följeslagare med =)

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Vi får hoppas att odlingarna klarar frosten. Det vore himla synd om allt arbetet skulle gå om intet. I mitt växthus står just nu julens alla stearinljusstumpar tända - för värmens skull.
    :-D

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar hund, vi har en collie som är snäll och fin fast rätt korkad. Men väldigt intelligent inom sitt borna område: att valla och skydda.

    Spännande med dina odlingar, jag vill också gå över till mer och mer självförsörjning.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig Anna, det är som roligast när man hittar billiga lösningar till sånt som skulle kunna blivit snordyrt ;)

    /Linda

    SvaraRadera
  7. Helt fantastiskt att du har fått det att gro där ute..redan nu!!


    ha en skön fortsättning på Påskhelgen nu!!

    Kraam Sanne

    SvaraRadera