söndag 9 oktober 2011

Det här gör jag aldrig om!

I våras blev jag så sugen att odla massor av olika sorters körsbärstomater. 

Vilket misstag!


Det var lögn att hitta alla så jag kunde plocka av dem innan frosten kom och dessutom är de så småååååå! Man får liksom inget för allt jobb man lägger ner på dem... Barnen är less på tomater såhär års och jag med för den delen(!) så vi äter nästan inga färska längre. De som mognar nu åker ner i mixern och fryses in för att användas i vinterns köttfärssåser mm. Ni kan ju tänka er hur kul det är att leta efter mogna små små tomater i skålen varje dag... Näe, nästa år ska jag bara odla stora rejäla tomater som ger hög avkastning! Vi får se om jag tänker på samma sätt när våren kommer med sina frestande frökataloger... ;0)

Anna

10 kommentarer:

  1. Hei;)
    Da er vi to som aldri, ALDRI gjør dette igjen!!! Håper jeg husker det når jeg ser alle de fristende frøposene i mars april!!
    Men du har iallefall fått en del tomater.
    Ønsker deg en flott høst, så ses vil over frøposene til våren;D

    Klem fra Ann-M.
    ps: her er det nysnø og vi har vært i skogen og plukket årets siste kantareller:)

    SvaraRadera
  2. Sånt trodde jag väl aldrig att man skulle få läsa, att nån lever i överflöd ; )

    Oavsett hur mkt jobb du har med det hela så skulle jag gladeliga byta med dig. Här fick vi 5 tomater och det var på tok för lite.
    Orsak; Mannen envisades med frö som sattes aldeles för sent från inköpt tomat från affären.

    Hm kan man inte göra nån chuttney eller sylta omogna tomater och ha på burk? Det skulle få bort lite av överflödet. Kanske ingen barnmat direkt men "ge bort present" snart är det ju jul.

    SvaraRadera
  3. mina tomater stod och ruttnade i landet i år...vet i katten vad de fick för ohyra...kramis semlan

    SvaraRadera
  4. Ja lagom är bäst och här är en som har gett upp det mesta inom grönsaksodling. Nu odlar jag rabarber och gräslök och det räcker numera. Jag har nog med att ta hand om all frukt. Trevligt att titta in här idag. Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Så vacker bilden blev.
    Ha en fortsatt bra söndag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Oj så små de är ... Jag har också bara odlat körsbärstomater i år, men de har varit ganska stora. Igår fick jag bråttom att knipsa av alla tomatgrenar och ta in och sätta i vaser så att de inte skulle förgås i nattfrosten.

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Tänk att något så gott kan bli så fel i slutet!
    Underbart ändå att kunna njuta av egna tomater ända tills nu!

    Ha en härlig kväll!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  8. En smygkikare uppenbarar sig bland tomaterna. :-) Alltid lika fina bilder, du har en mycket inspirerande blogg och vackra bilder!

    SvaraRadera
  9. Åh vilket bra tips. Jag vill odla tomater nästa år och har lockats av alla bilder på små goa tomater men ingen har skrivit om extra jobbet. Så mycket bättre att satsa på stora rediga tomater.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  10. Hahha, det låter som en god idé. Håll kvar vid den ;) JAg tänker ofta att man ska ha sig ett stort block att skriva upp sina misstag i till nästa år....men har ännu aldrig gjort slag i saken.

    Tänkte dock tipsa dig om en sort som vi haft i år. Fick 4 olika plantor av svärmor i våras, och det var riktigt roligt. Sorter jag själv säkerligen aldrig kommit på att prova. Min första favorit är Torpedino, den är visserligen ganska liten, men mognar tidigt-när man fortfarande gillar färsk tomat och feta tex.... och mycket hållbar. Den andra är Oxhjärta, ENORM!!! Mycket lite kärnor, men ypperlig till matlagning, såser osv.
    Fortsatt trevlig höst till dig!
    //Carolina

    SvaraRadera