söndag 4 september 2011

Recept på smörgåsgurka...

Jag ber tusen och åter tusen gånger om ursäkt för att jag inte har fått fingrarna ur och skrivit ner receptet på inlagd gurka som jag lovat såååå många, såååå länge nu!



Så på allmän och specifik ;0) begäran kommer mitt recept nu.

Ingredienser:

2,5 l kallt vatten
2 dl salt
2 kg små/medelstora gurkor

ca 10st svartvinbärsblad
10 st dillkronor (går med lite dillfrö om det kniper)
2 msk gult senapsfrö
2 tsk vitpepparkorn
8 dl strösocker
3 dl ättiksprit 12%

Tvätta gurkan ordentligt och salta in dem hela i salt/vattenblandningen i ett dygn. Skär dem i skivor. Blanda ihop socker, ättiksprit och den skivade gurkan i en stor skål. När sockret löst sig varvar man gurka med kryddor i väl rengjorda kokade burkar. Häll sedan på lagen. Förvara i kylskåp. Håller ungefär till jul...

Sådär! Nu känns det mycket bättre!!!! :0)

Anna

5 kommentarer:

  1. Vad kul att du hittade in hos mig! Vilken fin blogg du har! Har läst lite och är helt såld på ert växthus och så snygg den putsade väggen var. Jag har önskat mig en, men den passar nog inte i vårt hem tyvärr. Jag återkommer :-) /Frida

    SvaraRadera
  2. Tack tack, Anna, detta ska testas direkt nästa vecka, har så mycket gurkor nu i växthuset och ingen orkar äta längre...

    SvaraRadera