lördag 13 augusti 2011

Nordens lavendel?

Troligen inte eftersom den inte doftar i närheten av lika kraftigt som lavendeln gör, men till utseende är ljung lite likt i alla fall... Eller jag ska förtydliga mig, färgen är lik! ;0)


Ljungen blommar i skogen här intill.

Det är något visst med ljung och jag funderar på om jag inte skulle ta och sätta lite perenn ljung på ett ställe i trädgården där det alltid är torrt och soligt. Borde fungera eller hur? Jag har så lite i min trädgård som blommar såhär års så jag är ständigt på jakt efter perenner så trädgården inte ska behöva se så trist ut från Augusti och framåt...


En ny bekantskap för mig är slånbär.
Jag såg en flaska med slånbärssaft i matvarubutiken sist jag var där och blev genast sugen på att prova själv. Jag visste inte ens om att man kunde göra saft på slånbär än mindre vet jag hur det smakar... I västmanland växer slån som ogräs så bär behöver vi inte gå långt för att hitta. Det är värre med att veta när de är mogna tycker jag, så jag tar det säkra före det osäkra och väntar ytterligare någon vecka innan jag plockar dem. De ska tydligen helst ha blivit frostnypna precis som rönnbär innan man tar dem, men det går ju lika bra att plocka och lägga in i frysen i någon dag...



Anna

7 kommentarer:

  1. Åååh, slånbärssaft! Det gjorde alltid min mamma och mormor när jag var liten. Har säkert inte druckit det på femton år, men minns smaken tydligt. Så gott! Lycka till med safteriet och ha en fin lördag! Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Ja, den vildväxande ljungen är helt underbar! Älskar färgen! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också ljung, och har funderat hur det skulle se ut att ha den i trädgården. Och den doftar ju så gott!
    Det låter väldigt fint med en pergola insvept i kaprifol! Där kommer det ju att dofta ljuvligt!
    Ha en fortsatt skön helg!
    Ullis

    SvaraRadera
  4. Slånbärslikör är en delikatess.
    Den lyxen gör min sambo och det gör han sååå bra....

    SvaraRadera
  5. Hittade massor av slånbärsbuskar idag när jag plockade björnbär. Låter spännande med slånbärssaft, kanske man skulle prova?

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  6. Min pappa brukar också göra slånbärslikör. Dem som dricker alkohol säger att det är gott!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. jag älskar ljung, speciellt när man åker genom skogen och de blommar till höger och vänster om vägen. Du har så fina bilder igen i din blogg. Ha en underbar söndag. Irene

    SvaraRadera