lördag 13 augusti 2011

Att rota sig...

...det gör både människa och växt!

Jag funderade på det här om kvällen... Hur i hela fridens namn ska jag någonsin kunna flytta ifrån mitt hem och min trädgård? Min största dröm är att ha en gård med lite får, höns, häst och kanske en ko men hur ska den drömmen kunna bli sann när jag trivs så bra där jag bor att jag aldrig kommer kunna flytta?


En sak skulle det vara att lämna själva huset, men trädgården... nej det skulle vara omöjligt! Alla drömmar, planer och kreativa visioner man gräver ner med sina växter gör att man rotar sig lika starkt som de gör. Jag känner till varje växt, jordmån och läge i min trädgård och ler igen-kännande varje gång jag ser att någon ny blomma har slagit ut när jag tar min sista runda på kvällskvisten.


Tid i sig själv kan förändra mycket men inte allt...



För ungefär en månad sedan tog jag sticklingar av basilika och satte ner i sandblandad torv. Med vatten och en skvätt kärlek har de rotat sig så de nu är stora nog att få flytta in mellan tomaterna i växthuset. Nu ska de toppas och sedan hoppas jag att de förgrenar sig så jag kan sköra mycket basilika inför vintern...

Anna


3 kommentarer:

  1. God kvöll !

    Härligt ! Basilika som är så gott !
    Fryser du ner dom sedan ?
    Som det ser ut nu så öåker vi på måndag förmiddag...
    Vi hörs !

    Kram Sirpa

    ps...gick det bra med kalaset ?

    SvaraRadera
  2. Jag har varit där - huset, äsch, men trädgården... fortfarande tänker jag på min första trädgård ibland. Lite saknad och lite vemod...men många härliga minnen att ta fram!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Jag skulle ALDRIG lämna din trädgård heller om den var min!! Ljuvlig!!

    Hur sparar man bäst basilika? torkar du den eller fryser du den?

    ha det gott!! Kramis sanne

    SvaraRadera