onsdag 10 augusti 2011

Bondbönor...


Just nu hinner jag knappt skörda undan det som finns i trädgården... Bondbönor, mangold, gurka och zuccini skördades i förrgår och jag funderar fortfarande på vad jag ska laga av bönorna.


Jag gjorde en pastasås men sedan tog fantasin faktiskt slut... Måste googla runt lite och se om jag inte kan hitta något enkelt, snabbt och framför allt gott recept.



Pasta är en bra mat att äta när man är många och en pastasås med zuccini, bondbönor, tomat och tonfisk slukades med god aptit här i huset! Jag ser framför mig hur våra middagar kommer att se ut om sisådär 10-15 år och jag skulle tro att det kommer att bli en del pasta som serveras här i huset då! Med tre killar i tonåren kan jag bara tänka mig att mat är något som kommer att gå åt i mängder... ;0)

Anna

6 kommentarer:

  1. Pasta är både gott, nyttigt och billigt. Att göra stora kok åt många i familjen (särskilt killar som tränar) är verkligen toppen. Man håller sig länge och kroppen mår bra. Tonfisk är ju också super, bra ämnen som kroppen ska ha

    Kram Teres

    SvaraRadera
  2. Nu sitter jag och håller inne ett skratt - du är ju rolig du, vispgrädde och sylt......tänk om dom som är här visste DET....OMG.....Jag är varken farmor eller mormor utan gudmor till den lille killens mamma. Hennes egen mor dog i cancer för 8 år sedan och var min bästa kompis sen vi var 3 år.....och hon, min kompis alltså, hade dånat om hon hade sett hur omständlig hennes egen dotter är med sin bäbis, William......Mariette, min kompis tog allting väldigt laid back och läste inte en bok....jaja.
    Du är i alla fall ett föredöme och jag berättar alltid om dig och barnen och din familj, för ja, du vet, jag har ju skrivit det förut!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  3. Vi ska resa och hämta Liten i ett land i Sydamerika så fort adoptionen blir klar. Det ska tydligen vara nära nu MEN man vet aldrig i denna situation. Det blir en lång och krävande resa innan vi är hemma igen men man är tacksam att det är varmt dit man ska. 8.10 veckor i ett annat fattigt land är nog inte det lättaste ändå.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  4. Hihi..Japp!! Rätt gissat! Har haft två tonårskillar och två tjejer som tränat hårt och matkontot blir enormt!! Härligt då om man kan odla en massa !!

    Ha det gott! Kramis Sanne

    SvaraRadera
  5. När jag handlade ekologiska grönsaker i gårdsbutik tipsade de att man kan rosta bondbönor och äta som snacks. Läste även på någon blogg att de fungerar råa som plockmat. Man delar sin egen bönskida... Vi har använt dem råa i sallader, men då tar jag bort även innerskalet på bönan. Annars är väl soppa ett gammalt sätt att ta vara på bönorna.

    Vilken underbar bild på dina fina barn! Säger som någon annan - förstora och häng på väggen! Kan även bli ett fint julkort!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Låter jättegott och ser mumsigt ut ;)) Jadu....matkontot är högt med stora grabbar i huset ;))
    kram susanne

    SvaraRadera