torsdag 28 april 2011

Skötbord + nät = planteringsbord?



Nu har lille Gunnar vuxit till sig och är så rörlig så vi har bestämt att skippa skötbordet här hemma. Tycker det är mest till besvär när han sprattlar på som en liten fisk ovanpå det när man ska byta blöja. Näe, hellre har jag barnen på golvet så har jag minimerat i alla fall en risk för olyckor.

Vad gör man då av ett gammalt skruttigt skötbord som kostar någon hundralapp i inköp?

Precis!


Man bygger om det till planteringsbord i stället. Perfekt höjd, upphöjda kanter, stadigt och med lite bets på ser det riktigt snyggt ut också! Jag blev i alla fall nöjd!

Bordet kommer från IKEA och heter Sniglar. Jag tog bort masoniten i botten på varje hylla, betsade den med Cuprinols utomhuslasyr (färgen ebenholts) och häftade fast murarnät. Vill man kan man självklart behålla masoniten men mitt bord ska stå utomhus och då fungerar nät bättre...



När jag tittade på blocket efter vad man får ge för ett sådant här skötbord så ligger priset på mellan 50-150kr. Ett litet tips bara... ;0)

Anna

13 kommentarer:

  1. Sååå himla smart. Jag gillar att återvända saker. Jag gjorde ju min megabänk av 2 Sj-pallar och gamla brädor. Inte lika fin då men oj vad den har kommit till nytta. Står där och fixar varje dag nu.
    Tack för Tomat-tipset, Jag frågar säkert fler saker vad det lider.Har precis gått ett varv i alla frölådor och pratat med vissa som nyss tittat upp och vissa som kämpar på.Så super-roligt.Kram.

    SvaraRadera
  2. Det var ett väldigt praktiskt tips. Så billigt och bra att återanvända saker

    Kram Teres

    SvaraRadera
  3. Jättebra med återbruk - och dessutom snyggt och trevligt. att pyssla om bebisar respektive växter har ju vissa likheter...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. God kväll!

    Inte dum ide ! :)
    Härligt med ett sånt planterings bord!
    HA EN FIN KVÄLL!

    kRAM Sirpa

    SvaraRadera
  5. Så fiffigt! Det är så skönt när det inte behöver bli så dyrt och ändå så fint :).

    Kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Vilken smart idé! Och fint blev det;))

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Hi hiii Gjorde vi med vårat också =)
    Fast ditt vart fasiken så mycket snyggare ;)

    Kramelikram*

    SvaraRadera
  8. precis vad jag suttit och tänkt på att man kan göra med vårat skötbord, men inte så avancerat som du gjort. Vad smart du är! Nätet var ju en riktig bra ide. Själv var jag inne på plåt, men detta verkade lättare.Super fint med bets oxå:)

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jätte bra idé! Själv har jag ett planteringsbord gjort av en gammal diskbänk, denna bänk fungerar även till lite annat också. Blir iblan avskurad med borste o används då till fiskrensning.
    Ha det gott!
    Märta

    SvaraRadera
  10. Fint som snus!
    Passar på att önska dig en skön helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Men va du är duktig på att hitta på! vad skulle vi göra utan dina idéer....Hoppas sömnen kommit tillbaks..så du kan njuta av din trädgård igen thihi..

    Ha en härlig helg!
    kram wivi

    SvaraRadera
  12. Ha ha, precis likadant skötbord har jag nere i källaren som jag också har till samma användningsområde som dig. Fiffigt!

    Kram
    Jeanette

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset om nät, jag hade också tänkt göra om vårt till planteringsbord ;)

    Kanske helgens projekt :)

    SvaraRadera