söndag 2 januari 2011

Sammanfattning av september - december 2010

September... ännu en skördemånad då det gäller att ta vara på allt man har odlat under sommaren. Det är inte helt enkelt att veta vad man ska göra med hinkvis med gurka eller pumpor men jag misstänker att mina vänner blev rätt glada i alla fall ;0). Barnen hjälpte mig vända jorden i vår gamla köksträdgård en solig dag. Tänk vad härligt att bara kunna gå ut och slippa alla overaller, vantar och mössor...



Vi började så smått förbereda oss för vintern när vi eldar mycket i vår vattenmantlade kakelugn. Jag var less på att ha påsar med ved som skräpar ner överallt så jag snickrade ihop en rejäl vedförvaring. Nu har vi hela veckans ved förvarad varmt, snyggt och lättillgängligt.



I Oktober blev det en hel del godsaker bakat i vårt kök. Underbart att komma in efter en kall höstpromenad och frossa i godsaker!



Utomhus började jag pynta så smått vid vår entré. Jag tycker att det är extra viktigt att det ser mysigt ut när man kommer hem i det eviga mörkret...



November var månaden då projektet med att putsa väggen i vårt kök äntligen blev klart. Hade vi vetat hur lång tid det skulle ta och hur jobbigt det skulle vara hade vi nog aldrig påbörjat det projektet. Hrmp, eller så hade vi nog det i alla fall ;0)



Julbaket påbörjades redan nu eftersom jag visste att jag inte skulle ha så mycket ork kvar runt jul. Graviditeten började kännas tyngre och tyngre dag för dag...



I December började det kännas mer och mer att en liten en var på väg så vi fixade till en bebishörna i vårt sovrum. Än hade jag ork kvar att snickra och fixade till en hylla att ha över spjälsängen.



Ett pepparkakshus blev i alla fall pyntat till jul. Det tog mig en dag att med kristyr och en och annan godis piffa till huset. Barnen fick gå loss på pepparkakor med kristyr och en massa strössel. Har nog aldrig sett dem så fokuserade!



Nu väntar vi otåligt på att vår nya familjemedlem ska se dagens ljus. Den 22 januari är den lilla planerad till, men allt som oftast har jag gått över tiden. Det ska bli så skönt att få tillbaka sin kropp och fyllas av energi igen! Just nu orkar jag knappt ta mig upp ur soffan.

Som jag längtar efter att få hålla den lilla i mina armar för första gången! :0)

Anna

9 kommentarer:

  1. Eftersom jag inte följt din blogg så länge var det intressant att läsa lite om din återblick av året. Du har verkligen hunnit med mycket.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Hej min vän!
    Underbara bilder från året som gått!
    Önskar dej en God fortsättning!
    Kram Kathrine

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt sammanfattning du gjort av året, det var riktigt kul att titta tillbaka på alla fina bilder och projekt och snart har det gått ett varv!
    God fortsättning.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder vännen!
    Förstår att ni väntar och längtar.
    Önskar er all lycka och hoppas att ni inte behöver vänta för länge!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Tack för en trevlig årskavalkad i fina bilder och text. Önskar dig en rofylld tid innan den lilla kommer..förstår att du längtar..åååh..bebismys...härligt!

    God fortsättning på det nya året önskar jag er/caja

    SvaraRadera
  6. Förstår att du längtar! :) Tack för din finfina årskrönika.
    Har kikat på din frölista. Visst ska det bli kul att få sätta fingrarna i jorden snart?! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Spännande tider du lever i ,god fortsättning på det nya året,Nette

    SvaraRadera
  8. Hej
    Underbar sammanfattning av året som har gott....
    Förstår att du längtar nu och hoppas du inte få gå för länge till....
    Tack för all inspiration förra året ser fram emot ett nytt härligt år..
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  9. Hej Anna!
    Mitt hjärta nästan stannade när jag såg den vita syrenen längre ner här... Tänk vad en vacker bild kan få hjärtat i gung:-) Kände nästan doften också!

    Ja, nu är det nytt år och nya förväntningar... Och ny bebis för somliga;-) Vad skönt att ni fick så mycket gjort i somras så att ni denna säsong kan ta det lite piano. Eller?... Jag har ju förstått att du har myror i ...
    så det kanske projekteras mer än nånsin just nu.

    Ha det gott i vinterlandskapet, jag njuter själv i stora drag av dagarna. Kram H.

    SvaraRadera