måndag 16 augusti 2010

Vi drunknar!

I gurka det vill säga... ;0) Förra året var det zuccinin som fick oss att nästan gråta efter någon vecka men nu är det gurkan. Vis av erfarenhet planterade jag nämligen bara tre plantor med zuccini i år. Inte lika vis så planterade jag åtta plantor med olika sorters gurka...

Att man aldrig lär sig!

I två år har jag nu gått runt i byn och knackat dörr och frågar om någon vill ha lite gurka/ zuccini. Jag misstänker att de tycker att det är lite småkul att jag aldrig kan planera mina odlingar efter vad vi verkligen gör av med... Alla som kommer hit prånglar jag dessutom på lite gurka. Det värsta är att vi redan är less och det finns huuur mycket som helst kvar. Så har ni några bra gurkrecept så tas de tacksamt emot!

I helgen har jag gjort smörgåsgurka på 4 kg gurka. Blev en rejäl balja med insaltade gurkor...



Senapsfrö, vitpeppar och svarta vinbärsblad kryddar lagen...



Det stod att den kunde hålla i 6 mån i kylskåp vilket jag verkligen hoppas om vi ska ha en chans att äta upp allt.



Jag tycker att etiketten på ättiksflaskan är så vacker. Varför görs inte mer etiketter med så snyggt typsnitt? Märkligt för det skulle nog sälja bra mycket mer...



Jahapp, så var det måndag igen. En ny underbar vecka att bita tag i. Vi har hunnit ut i svampskogen i helgen och kom hem med en jätteskörd på EN kantarell. Mycket är vi bra på men att hitta svamp är inte en av dem. Jag börjar tro att jag snart får bita i det sura äpplet och köpa lite kantareller. Är så sugen på att prova ett recept på inlagda kantareller jag har hittat. Vi smakade det till kalvfilén vi fick på Karmansbo herrgård när vi var där i sommras. Helt uuuunderbart gott!

Ta hand om er!

Kram

Anna

18 kommentarer:

  1. Härligt med egen skörd = lön för mödan! Inlagd gurka är god och så vackert i fina burkar.
    Fniss..jätteskörd på kantarell, jo, två har jag hittat :)
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Det bästa sättet att lära sig att hitta svamp är att gå en svampkurs. Kolla med studieförbunden, Studiefrämjandet brukar ha bra utbud. Svamp är ju såå mycket mer än gula kantareller :-). Det är oslagbart att gå runt i svampskogen med en duktig svampkonsulent. En helt ny värld att upptäcka, skitkul! Rekommenderas varmt!

    SvaraRadera
  3. VIlken lyx att bo bredvid dig och bli erbjuden egenodlade grönsaker! MUMS :) jag hoppas du får en fin vecka!

    SvaraRadera
  4. Hejsan.

    Dig skulle man ha som granne!!!
    Det riktigt vattnades i munnen på mig när jag så dina härlig foton på den inlagda gurkan!

    Svamp är inte så lätt att hitta, tycker jag.
    Synd....för det är ju så gott.

    Ha en bra dag,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med dina prunkande grönsaker. Väntar själv på gurkorna som jag odlat för första gången. Vi får hoppas att jag får iaf ett par. Snälla dela med dig av receptet på de inlagda kantarellerna så småningom. Jag har letat efter ett bra sätt att bevara de fina små gulingarna in på vintern.

    SvaraRadera
  6. Oj varför bor jag inte granne med dig!! Så otroligt läskande dina bilder är mmmm.
    Ha en bra måndag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Mellan sommar och sol ångesten så vill jag att det skall bli januari igen så jag kan börja så inför nästa sommar. Så jag antar att varje månad har sin trevliga sida. Att titta in här gör att jag längtar ännu mer.
    Jag har en liten award till dig om du har tid och lust.
    Kram vi höres.
    Har du fått mitt mail?

    SvaraRadera
  8. Hade inte alls haft något emot att bo granne med dig, och få del av all den härliga skörden:o))
    Ett delikat problem med grönsaker i överflöd!!!
    Härliga bilder med inlagda gurkan!
    Svampplockning är inte heller min starka sida, men kantareller är otroligt läckra!
    Ha en bra dag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder! Och så gott sen. Jag gillar att odla "för mycket". Lite knäppt men det är så härligt att kunna dela med sig hur mycket som helst:) Och i komposten gör ju det sista ändå nytta;)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder det blir av mycket gurka!
    synd man inte bor riktigt nära dig:-)


    Ha en fin vecka! H.

    SvaraRadera
  11. så fina bilder. Jisses du måste vara en mäster odlare när du får så mycket. Skulle gärna ha lite god gurka hemma. Slår det färdig köpta! kram

    SvaraRadera
  12. Skulle gärna bott granne med dej eftersom jag älskar gurka. Här blommar de fortfarande så jag har inte så stort hopp om att få gurkor.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  13. Åh, vad kul!!

    Jag slutade lägga in gurka - ingen åt de... Så... jag bara tittar på små fina gurkor i affärer och på marknader... men köper inte :(

    Gött är de dina gurkor - SÄKERT!

    kram/OLg@

    SvaraRadera
  14. Härligt ändå att du lyckas så bra, är det inte svårt?

    SvaraRadera
  15. Så där brukar det vara här oxå! Man vet ju inte i förväg, om det ska bli så mycket på plantorna. Här har oxå grannarna ätit gurka i sommar, så dom har varit gröna i ansiktet.
    Åh, så gott med heminlagd gurka! Mums.
    Tack för nyhetsbrevet! Genast började jag få ideèr om att man skulle kunna sätta i en bottenskiva och gångjärn på locket. Då kan man ju ha den som förvaring oxå.
    Bänken är ju ursöt ju!
    Hoppas du har en fin vecka!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  16. Hej vännen!
    Mums med egen inlagd gurka, lyxigt. Synd att jag inte bor nära dig, hade gärna tagit emot en burk, ler.
    Ha en toppen bra vecka bland gurkor m.m!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  17. Så härligt med egenodlade grönsaker. Mitt favoritrecept på gurkinläggning kommer från makens mormor, skiva 1 gurka, blanda lite socker med en liten mängd ättiksprit just så sockret löser sig och varva gurkskivorna med sockerlösningen och persilja i en burk. Låt stå minst ett dygn. Smakar supergott med hemlagad husmanskost typ rårakor...
    Ha en bra vecka!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Vilka fina bilder!
    Jag skulle kunna vara din granne:)
    Har det bra! Hoppas du hittar nån resept!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera