tisdag 24 augusti 2010

Hjälp! Vad är det som händer?

Vem har tagit över min kropp? Helt plötsligt har jag börjat sylta, safta, baka och laga mat i mängder.

Jag har dyrt och heligt lovat mig själv att jag inte ska hålla på med sådant längre... det funkar bra med makaroner och korv, köpt bröd osv. Jag har tre små barn att ta hand om och det är inte normalt att hålla på som jag gör nu! Kan det kanske vara någon hormon som spökar? ;0)



Min syster brukar påminna mig om när jag stod och stoppade korv för allt vad tygen höll när jag var gravid med Albin. Allt för att vi inte skulle behöva äta mat med en massa konstigheter i. Hmmm...

Vissa äter murbruk och krita, jag stoppar korv.



Igår blev det ett grovt rågbröd bakat på spadet som blev över när jag kokade palt. Mmmmm...



Och nej, jag bakade INTE i den gamla vedspisen men håll med om att det blev lite charmiga bilder.





Vi får se vart hormonerna tar mig under dagen. Märkligt att man kan få en så stark drift att samla trots att det egentligen inte behövs. Nå väl, nu är snart kylen och frysen fylld till bristningsgränsen så då är det dags att börja torka saker. *hihi*

Kram

Anna

20 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är jätteduktig! Det är ju såå gott med hembakt och tänk va kul det är att baka....när man är på humör för sånt och det verkar ju du var nu, så passa på vetja! Hi hi...
    Ha en fin tisdag!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Men Anna, du är ju helt underbar!
    Visst blev det fina bilder på ditt bak, och man trodde för en stund att du faktiskt bakade i vedspisen. Hade inte blivit direkt förvånad, hi,hi..
    Ha en underbar dag och stor kram till dig!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Godmorgon.
    Ja det var ju en bra hormonsväng du fick, vilket gott bröd du bakade. Ser så läckert ut när du fotat vid vedspisen. Jag tycker det låter toppenbra att du är noga med vad du stoppar i dig.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Hihi visst blir man lite knasig när man är gravid. Känner igen mig. Jag skulle städa i alla gömmor framför allt i slutet mot graviditeten. Hembakt bröd är ju det bästa så baka på!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Ja, vilken energi! Fast jag har fått intrycket att du har mycket energi annars också, eller....men det är klart att med en bulle i ugnen (hehe...) så.....

    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. passa på när energin finns vetja....låter hur gott som helst och nyttigt med bröd och mat utan alla eeeeeeeeeee....kramis semlan

    SvaraRadera
  7. Ha ha...du är ju riktigt huslig!!!!
    Mysiga bilder!!!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  8. Haha... det är väl nån slags bo-instinkt.

    Jag försöker också anstränga mig att hålla rimlig nivå på självhushållandet. Det går ju att köpa bra mat i affären också om man har lite koll.

    Men det ÄR kul att safta, sylta, odla och baka. Jag försöker hitta bra bytesmöjligheter med släkt och vänner, då får man liksom ut mer än det man själv producerar.

    Jag lagar faktiskt mat på vår vedspis ibland...ska nog utveckla det lite i bloggen!

    SvaraRadera
  9. Det blev verkligen en charmig bild! Jättefint!
    Passa på att baka, safta och sylta du medan du känner för det. Finns väl inget härligare än eget bakat bröd.
    Ha en fin tisdag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  10. Fniss, nu fick jag en riktig flash-back! Ser mig själv för 12 år sedan, med en nyfödd i sele, två små (2,5 och 4) runt benen och jag bakandas kanelbullar - i mängder! Varför???? Såna finns ju på ICA!!!
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  11. Hejsan.

    Vilken härlig energi!!!
    Du skulle kunna skicka över lite till mig, kanske?

    Mysiga bilder på den gamla vedspisen....

    Fortsätt du med ditt bestyr, det är ju jättebra med egentillverkat!

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  12. Heja, heja! Det är bara att köra på så länge "rycket" varar.
    Och för mig som bor i Skåne känns det naturligtvis extra exotiskt att det faktiskt FINNS människor som kokar palt =)

    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  13. Ha, ha! Du lurade mig där ett tag, tänkte att nu har nog hormonerna verkligen fått sig en knäpp, baka i vedspisen...!! ;D

    Lycka till med förberedelserna, jag tror det är bra att följa kroppens signaler (om de inte vill att du sak äta murbruk förstås).

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  14. Mmmm brödet ser ju jättemumsigt ut!
    Bilderna blev jättefina, härligt rustika.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  15. Ja gu de är viktigt att det ser bra ut :))
    Kommer ihåg min fsista graviditet, då sorterade och kastade jag jättemycket och fyllde på med saker som egentligen inte behövdes men exta av allt skulle vi ha :) Jag bunkrade liksom...
    Ska bli kul att höra vad som mer händer dig!
    Ha det bäst! Åse

    SvaraRadera
  16. Allt husmors arbete kanske få dig att varva ner och må bra. Fortsätt med det tycker jag...

    Kram

    SvaraRadera
  17. Jag kan "försäkra" dig att det är en hormon. För att jag också var sådan med min första barn ;)

    Fina bilder på ugnen!! Kul! VILL MED!!!

    kram/Olg@

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder!!
    Låter helt klart som att du håller på att 'boa'. Själv var jag lite mera våldsam då jag ägnade mig åt att slänga ut heltäckningsmattor och bryta upp golv...
    Knasigt så det förslår=)
    Kram!

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Jättefina bilder!
    Hih, ta vara på dina hormonsvänger det kan ta slut lika fort den började!
    Mina hormoner ville pyssla idag!
    Har en skön onsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  20. Ja du ett sånt ryck har jag då aldrig drabbats av..men var glad du så länge det håller på. Däremot kan jag få fullständiga ryck vad gäller att renovera och mura...
    Otroligt fina bilder på brödbaket vid järnspisen, ser verkligen äkta ut...
    Kram Pia

    SvaraRadera