lördag 29 november 2014

Tips och trix inför pepparkakshusbygget - Building a gingerbread house

Vad roligt det är att surfa runt bland bloggar igen! Man får ju så vansinnigt mycket inspiration! 

Inte mer än rätt att jag också bidrar med lite inspiration så här i jultider. 


Här kommer lite tips och råd inför pepparkakshusbygget. 


Dekorera huset innan du bygger ihop det! Såååå mycket enklare att få kristyren att hamna där man vill när den ligger horisontellt. Dessutom fastnar godisar och annat och man behöver inte riskera att de ramlar ner av sin egen tyngd. 



Kavla ut degen på bakplåtspapper och skär ut delarna till huset där. När de sedan kommer ur ugnen skär man rent kanterna efter mallarna så man får raka fina snitt. 

Tadaaa! 

Pepparkakshus!


Lite efterjusteringar med kristyren och så florsocker på toppen så döljer man de värsta skavankerna. 


Lycka till!

Anna

PS. Hur jag kom tillbaka till mitt hus kommer jag att berätta i en bok jag håller på och skriver. En lååååång och smått komisk historia. ;)

3 kommentarer:

  1. Så roligt att du är tillbaka! Både på bloggen - och naturligtvis för dej - i ditt hus igen! kram Lena
    ps Liiite prestationsångest ger du dock med dina fina pepparkakshus! hihi...mina är mest kråkslott!

    SvaraRadera
  2. Välkommen tillbaka , har verkligen tänkt på dig många gånger sen du "tystnade" Du kommer säkert att återskapa ditt paradis till det som det en gång var! Adventskramar till dig. /Lotta

    SvaraRadera
  3. Så roligt att du är tillbaka!!! Är helt övertygad om att du kommer återskapa hus och trädgård till något ännu bättre än vad det var för ett par år sedan :)

    Ha det gott och så fint pepparkakshus du gjort!!

    Kramar Bella

    SvaraRadera