söndag 12 januari 2014

Hamsterlådor...

Jag vet inte riktigt om det tydligt framgick att jag inte alls tycker att djur är slit och slängvaror. Det jag försökte få fram i mitt förra inlägg var att man inte alls måste lägga massor med pengar på bur och tillbehör inköpt på djuraffären utan att det går minst lika bra att köpa grejer på loppis och fixa till rejäla stapelbara burar av plastlådor man borrar några lufthål i. 

Dessutom blev det väldigt pedagogiskt för barnen att få tillverka saker, handla för en viss peng på loppis, skriva hamstrarnas namn på lådorna, mata och sköta om dem. Jag tycker att alla barn borde få den chansen, även de barn som har föräldrar med lite pengar. Djur gör ingen skillnad på en plastlåda eller en dyr bur... det är vi som gör det! För djuren är det viktiga att ha någon som bryr sig om dem och älskar dem! Det kan vem som helst göra... även om de inte har mycket pengar. Pengarna man sparar in på burarna kan man ju lägga undan och ha till framtida veterinärkostnader... ifall hamstern blir sjuk. :)

Här nedan följer ett gäng bilder på lådorna som visar hur vi har byggt små hus och hängbroar för dem att leka i. 




Anna


3 kommentarer:

  1. Supersöt dvärghamster ni köpt. Du tänker helt rätt tycker jag. Min dotter har guldhamster, buren fick vi av en granne som haft många djur, huset i den har storebror gjort och dottern syr hängmattor och gör lektunnlar av toarullar och som bomaterial använder vi remsor vi klipper av toapapper. Funkar alldeles utmärkt. Kram Katta

    SvaraRadera
  2. Super fint och vilken ide, det kommer bli jätte bra.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Snygga broar till de små söttisarna! Ha en bra dag ,Karla.

    SvaraRadera