onsdag 8 januari 2014

Grilla i skogen...

Igår var sista dagen på jullovet för de två stora barnen här i huset. Vi avslutade med grillning i skogen men eftersom vi nyligen har slutat äta kött var det lite svårt att klura ut vad vi skulle grilla i stället. (Vi äter dock fisk, ägg och mejeriprodukter eftersom jag inte vill att mina små ska lida brist på viktiga fettsyror och kunna känna mig säker på att de får i sig protein i tillräcklig mängd.) För oss har inte omställningen varit sådär väldans stor eftersom vi redan innan knappt åt kött. Jag tycker inte att det är fel i sig att äta kött men jag tycker det blir problematiskt när djur blir industri. Ägg får vi ju från våra egna höns och fisken... ja, den får helt enkelt lida för att vi ska få i oss det vi behöver. Men... vi äter nästan bara sej, makrill och sill eftersom de är fisksorter som inte är hotade. Tyvärr är det ju så att den odlade fisken ofta bidrar till de utfiskade haven eftersom fiskfodret består av fisk som lika gärna kunde ha ätits av oss människor.

Sååå vad grillar man då när man inte gillar sojakorv men inte äter kött? Jo, man grillar fisk! En rejäl regnbåge (tyvärr odlad) inhandlades och grillades över öppen eld och oj vad ungarna åt! Mina barn gillar fisk så länge man ser att det är en fisk man äter... alltså... de tycker oftast inte om när jag handlar en fiskfilé men en hel fisk med huvud och allt som tillagas i ugn brukar slinka ner innan jag hinner blinka. 


Anna

2 kommentarer:

  1. Låter gott.
    Både jag och barnen är riktigt fisk människor här hos oss.
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Så mysigt! Det är sånt de kommer ihåg när de blir vuxna och så kommer de göra samma sak tillsammans med sina barn:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera