söndag 1 april 2012

Varmt och skönt...

Det är varmt och skönt i växthuset trots kylan utanför. Varmbänkarna bakar på som bara den och värmer  de små sköra växterna som vågat titta upp än så länge. Jag har rutor ovanpå bänkarna så i skydd av både huset och de rutorna klarar sig de flesta växterna utan problem. Tänk vad onödigt att inte alla som kan få tag på det odlar i hästgödsel. Man slipper värma upp med el och får på sikt en god jord att odla i. 


Hittills har dessa grönsaker såtts i växthusets varmbänkar:

Kålrabbi, ruccola, spenat, blekselleri, slanggurka, plocksallad, gul lök (från frö), rosen sallad, rödbeta, tomat (garderners delight, moneymaker), smultron, butternut squash, gräslök, purjolök, dill, brysselkål och libbsticka.

Och blommor är följande:

Lavendel, blå pensée, aster "princess", blomman för dagen, tagetes, sommarflox, sommardahlia, ringblomma, rysk marton, jättevallmo, blå vallmo, prästkrage, vårkrage och doftviol. 

Tänk vad plats jag sparar inomhus på att ha varmbänkar i mitt växthus! 
(Fast de som har varit på besök här hemma vet att det finns en och annan växt inne också, för att inte tala om varmbänkarna på åkern.) ;)

Anna


6 kommentarer:

  1. Oj vad du har jobbat på. Själv hinner jag inte med just nu... :-/

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Härligt. Kul med reportaget, blev väldigt inspirerad av att läsa det.
    Jag hade odlingsartikel från min köksträdgård i samma nummer, en liten miniserie :)
    Inatt var det så kallt att basilikan strök med i bänken. Iofs en chansning att sätta ut nåt så ömtåligt. Nu tar jag in de plantor som klarade sig och sätter ut lite tåligare saker.
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hej Anna! Vad härligt det är att läsa om alla dina odlingar! Varmbänkar låter väldigt bra, här hemma driver vi upp tomater och smultron på köksbänken:) Men vi har ju inga större mängder! Må så gott kram från vännen Maria

    SvaraRadera
  4. Det låter fantastiskt fint med varmbänkar i växthuset. Vilka tidiga skördar du får, och det var väldigt roligt att läsa artikeln från din trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Min tanke var också att sätta varmbänkar, hästskit och allt som behövs har vi ju men tiden saknades! Har läst på hos Charlotta och blev så inspirerad, precis som du....nu är det nog försent, snart ska ju tomaterna inta växthuset, De har jag på g åtminstone...attans att våren alltid ska vara så stressig! Får njuta här hos dig istället och föreställa mig hur den nyskördade rucolan smakar!
    Du är så driftig Anna
    Kram Eija

    SvaraRadera
  6. Vilken fin frölåda du har! Önskar jag hade tid att göra varmbänkar, mina växter får stå inomhus så länge.

    Hur gör du med martornet, har du stratifierat fröna? Jag gjorde inte det och mina grodde inte :(

    SvaraRadera