onsdag 12 oktober 2011

Pumpans oändliga variationsmöjligheter...

Nu är det verkligen pumpatider...

Jag kan tycka att pumpan har ett oförtjänt dåligt rykte eftersom den går att använda till så många olika rätter i köket. Allt från efterrätter och bakverk till ersättning för potatis och pasta. Kanske är det just dess milda lite intetsägande smak som ligger den i fatet? Men som jag ser det så är det just det som är pumpans stoooora tillgång! Med kryddor kan man variera den i oändlighet!


Jag gjorde en paj kryddad med pepparkakskryddor som blev väldigt god! Tyvärr kan jag inte ge ut receptet eftersom pajen är en del av ett reportage, men googla på pumpapaj så hittar du nog också något smaskigt recept att förgylla helgen med...


En annan rätt man kan använda pumpa till är i potatismos. Byt ut ungefär hälften av potatisarna mot bitar av skalad pumpa och koka som vanligt. Blir riktigt gott till allt som vanligt potatismos passar till och dessutom slipper man skala så många potatisar... ;0)

Anna

2 kommentarer:

  1. Min sambo frågade mig häromdagen om det inte gick att göra något av våran pumpa! Höhö! Den är inte ca 8 cm lång och inte ens bred! Så det lär bli en snål rätt på den!
    Mums med paj!!
    Kram och ha en fin eftermiddag!

    SvaraRadera