söndag 18 september 2011

Vitlök

Igår fick jag ner vitlöken i jorden! 

Årets skörd blev minst sagt blygsam men nästa år, då tusan i mig ska jag lyckas få lika fina vitlökar som grannen. Sättlökarna har jag fått från henne och jag höll på att svimma när jag såg hur stora lökar hon hade odlat. 

Just lök har jag aldrig riktigt fått att trivas i min trädgård. I år gödslade jag upp jorden ordentligt innan jag satte ner den gula löken och sedan har jag fyllt på med gräsklipp under odlingssäsongen utan resultat. Någon som har några bra knep jag har missat? 


Melon och citron kan jag odla men när det kommer till morötter och lök går det sämre. ;0)

Anna

4 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig prövat att odla vitlök.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Hur fungerar det med gul lök egentligen? Måste man sätta sättlökarna, eller finns det frön?

    SvaraRadera
  3. Låter ju lite kul at du har lättre att odla citron och melon än morötter. Kan det vara så att jorden är lite tung av lera? För det problemet har vi, bor nämnligen på en gammal sjöbotten, så här är lerjorden kompakt. trots flera år av luckring och sand mm. Christina

    SvaraRadera
  4. Hahha, aldrig trodde väl jag att jag skulle kunna tipsa dig om någonting...
    Men min sambo är mycket noggran med att heeeeela vinterns aska ska tömmas på "löklandet" tydligen skall främst vitlök gilla detta!!
    och för oss har det gått fint! Kan ju vara väl värt ett försök iaf!
    Lycka till!
    Vh Carolina

    SvaraRadera