lördag 16 juli 2011

Idag ska vi...

... provsmaka egna fikon för första gången någonsin! :0)

Jag hade en 7 fikon på G i början av sommaren men nu finns det bara två kvar. De andra ramlade av en efter en. Kanske var det lite ojämn bevattning eller för lite näring? Meeeen, man ska inte gråta över spilld mjölk (ja, eller fikon i det här fallet)


Vi ska även festa loss på en sådan här dagen till ära! Den första kronärtskockan är färdig. Efter att en vän frågat om inte mina kronärtskockor var drabbade av löss såg jag att de var fullt med svarta små gynnare på dem. För att få bort dem har jag spolat med kallt vatten och sprejat med såpvattenlösning. Nu hoppas jag att jag slipper mer besök av de små odjuren!


Även tomaterna börjar mogna en efter en. I växthuset börjar det se lite kalt ut nertill eftersom jag plockar bort bladen eftersom tomaterna börjar visa sig. På så vis kommer solen åt dem och de får en fylligare smak... För att fylla ut tomrummet nertill har jag planterat basilika som precis som tomaten vill ha det varmt och lagom fuktigt.



Hoppas ni får en härlig lördag! Själv ska jag ska jobba och plantera växter jag köpte igår. :0)

Anna

5 kommentarer:

  1. Va kul att du hittade till mig Anna! Själklart får du tipsa och låna kort, du har ju en helt fantastisk blogg så det är verkligen en ära=)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilken lyx, måste nästan skaffa mig växthus själv snart...
    Staketet i ditt förra inlägg är så snyggt! Vilket bra jobb du ha gjort!
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Wow, att få fikon måste vara så roligt. Har inte hört någon annan som har fått mogna i Sverige. Och två dessutom.

    Här kommer tomater och gurkorna med.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  4. Halloj Anna!!

    Vilka härliga Fikon! Har du den inne i växthuset?..Jag har funderat på att ha en planta inne på glasverandan..det borde fungera!!

    Såå mumsigt att kunna skörda alla möjliga soreter direkt ifrån landet!!

    Ha det gött! Kramis Sanne

    SvaraRadera
  5. Mina fikon är inte mogna ännu. Alldeles gröna! Men än så länge sitter dom kvar på grenarna. Vattnar med citrusgödning, bara för att citronen och limen står bredvid. Lite lat för att blanda olika sorters gödning!

    SvaraRadera