torsdag 7 juli 2011

En bondromantikers hjärta...

... klappar extra hårt när man får syn på en lie när man är i trädgårdsbutiken och egentligen ska köpa något heeelt annat!

Så, hem kom jag med en ny fin lie och har för första gången i mitt liv slagit en äng! Det är tungt, så otroligt tungt och jag skänkte en tacksam tanke till alla de män som varje sommar slitit med slåttern... Min morfar var både skogshuggare såväl som jordbrukare och när jag provar på de uppgifter han utförde, kan jag känna historiens vingslag svepa över mig... Tänk den som ändå hade en gård...


Jag har alltid varit intresserad av hur livet såg ut förr och när jag hört historier om hur mormor och morfar hade det har jag snappat upp fakta. Idag har jag omarbetat dessa kunskaper så de fungerar i liten skala... När gräset har torkat lite ska jag lägga upp det på en stör som man gjorde förr. På så sätt kommer vinden och solen åt att torka höet ordentligt. Jag har tänkt använda höet i hönshuset som strömaterial under vintern och som hö åt vår kanin Olle.


Ringblommorna har börjat slå ut sina vackra kronblad... I år ska jag torka massor till vinterns te och annat gott!



Det är härligt med blommor som ger lite färg i köksträdgårdens frodiga grönska!

Anna

5 kommentarer:

  1. Å vad det är spännande att klicka sig in till din blogg! Jag njuter i fulla drag av allt du hittar på och berättar om. Så inspirerande. Som alltid! Stor kram till dig! /Marie - Systrarna

    SvaraRadera
  2. Det var ett härligt infall du fick och så vackert gräset ligger på ängen...gott för kaninen till vintern.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Åhh så fint!!!
    Ha en fin dag!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  4. Godmorgon.
    Då kan jag komma till dig och visa hur man gör.Jag är ju farmor och var barn på den tiden och såg när far och hans hjälpare hässja klöver, sedan fick vi barn åka med i hölasset. Kommer ihåg den där ljuvliga doften från nyskördat gräs och klöver.
    Är inne på min första semestervecka, är så skönt att bara vara utan en massa tider att passa.
    Imorgon skall jag åka till hantverksmässan i Hjo och då även besöka Maries butik Vita Ranunkler.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  5. Hej Anna.
    Det är underbart när man hör historier från förr och ser inlevelsen i den som berättar dom...
    Ha en underbar dag.
    Kram
    Jessica

    SvaraRadera