fredag 17 juni 2011

Små, små duniga bebisar!

Vi har 16 st sådana här små duniga hedemora kycklingar hemma i mitt syrum just nu. De är inte ens en vecka gamla och behöver värmelampa, speciell kycklingmat och käääärlek!


Det är ett ständigt kvittrande och de äter som hästar... :0) För att förhindra att de ska trampa omkring i maten har jag satt ut några äggkoppar i buren där jag fyller i deras mat flera gånger om dagen.

Så här små kycklingar matar jag med en blandning av havregryn, kornmjöl, majsmjöl och sojamjöl uppblött i lite mjölk och vatten. En och annan liten brödsmula hittar också sin väg ner i kycklingburen...



Niklas fick i uppdrag att åka iväg och köpa kycklingarna igår. Han skulle köpa 8-10 kycklingar men kom som bekant hem med 16!

När jag frågade lite försiktigt varför han köpte så många berättade han att han tänkte att om jag bara tar hälften får jag säkerligen fler tuppar än höns. Det brukar nämligen vara så att ungefär 50% av kycklingarna i en kull är höns och resten tuppar. Det är lite som lotteri att köpa kycklingar så han tänkte att nu har vi större chans att få hälften höns än om han köpte 8 och så var 8 kvar. Då fanns ju risken att de 8 han tog bara var tuppar. Klokt tänkt måste jag säga! ;0) Men å andra sidan sitter jag här med huuuur många små matvrak som helst nu. *fniss*

Anna

17 kommentarer:

  1. Å så söta! Att du hinner me alla dessa undebara varelser fast å andra sidan så hinner man ju med det man vill hinna med :) Helt undebart!

    Vill också ha höns, men har inte riktigt vågat att ta steget. Har ni era höns året runt? Läste att de äter myror...stämmer det? Isånnafall skulle mina kommande hönor bli tjockast i världen för hela våran trädgård är en myrstack :)

    Kram å lycka till me de små fjäderbollarna!

    SvaraRadera
  2. Vilka söta småttingar som flyttat in i ditt syrum, där trivs de nog och växer på sig snabbt med skön värme och god mat.
    Lgh. m. eg. ing. (Lägenhet med egen ingång) det är inte fy skam för en humlefamilj ;-)

    SvaraRadera
  3. Oh! Gud fick en bild av mat och massa kycklingar som springer omkring...oh...gud va jag skulle vilja fota! :) Så söta!

    SvaraRadera
  4. Härligt med små tvittrande kycklingar! Vilket liv det ska vara i syrummet sen när de växer på sig! Hedemora är en mycket trevlig o härdig hönsras också....

    SvaraRadera
  5. Helt underbara små dunbollar. Bra att de får mycket kääärlek :))

    SvaraRadera
  6. Nä men åååh så söta hihi. Ser ut som riktiga små gula badankor :) Så mysiga!

    Trevlig helg. Kram Josefin

    SvaraRadera
  7. Jösses så mycket jag har missat hos dig - vart har tiden tagit vägen.
    Men nu är jag ikapp och de små kycklingarna är ju förtjusande, jag hade sådana när jag var barn och det var roligt, men då hade jag ju bara det att göra, att se till dom.
    Och ja, dom verkar ha ungefär samma demografiska fördelning mellan könen som vi människor....så det var ju bra att sannolikhetsläran kom fram där. Men jag förstår, det blir mycket matande.
    Jag bor ju som du vet i Snäckskalsdalen och när jag var barn och hade dom där kycklingarna gick min morfar och jag hit och hämtade snäckskal till kycklingarna, ja, hönsen senare då, så att skalen skulle bli hårda och fina!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Meeen så underbart söta små dunbollar. Förstår att han kom hem med fler än ni tänkt. Men hans räkning förstod jag mig inte riktigt på;)

    Vad roligt att man har dem inne. Gulligt att kunna gå och kika på dem ibland. När brukar de få flytta ut?

    Kram Teres

    SvaraRadera
  9. Vilka fina små kycklingar. Det måste vara härligt att höra massa med kvitter i huset. Hoppas att ni får många höns och fina ägg när de blir större. Trevlig helg /Maria

    SvaraRadera
  10. Dussedussedusse gullefjun säger jag bara. Bra matematisk och statistisk uträkning av N - ska bli roligt att höra om han tänkte rätt!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  11. Åh, vad söta! Vi har ett gammalt hönshus här hemma som vi håller på att fixa iordning, och nu fick jag allt lite mer lust och inspiration :)
    Hoppas du får en fin helg.
    Malin

    SvaraRadera
  12. Så söta!
    Ha en skön helg, kram Jenny

    SvaraRadera
  13. Så nydelige de er! Gleder meg til å se dem når de vokser til:) Ha en riktig god helg! Klem fra Silje.

    SvaraRadera
  14. Hihihi... bra där Niklas! Och sååå söta! Hade heller inte kunnat lämna någon kvar.. :)
    Kommer ni förbi i morgon?
    Kraaaam!

    SvaraRadera
  15. Men så söta! :)

    Vi skulle också ha haft kycklingar nu men hönan bestämde sig i sista sekunden för att strunta i sina ägg. :(

    Får väl se om hon börjar om på nytt för det är så mysigt med kycklingar.

    SvaraRadera