tisdag 25 januari 2011

Vad gör en trädgård intressant?



En fråga så god som någon för oss trädgårdsfantaster... ;0)

För mig är en intressant och vacker trädgård indelad i olika rum. Helst ska det inte vara möjligt att överblicka hela trädgården på en gång när man kommer in i den... Rummen ska gärna ha olika karaktär och överraska besökaren. Det vilda och otämjda är stommen som den tuktade trädgården ska byggas runt. I min egen trädgård har vi kommit en liiiten bit på väg när det gäller att tukta det vilda.

Köksträdgården är en av de få tuktade delarna i trädgården än så länge...


Växthuset ger ett naturligt rum att vistas i när regnet börjar falla...


Att bygga på höjden i trädgården är något jag helt har missat tidigare. I år ska jag försöka få till fler växtstöd och mer känsla av väggar och tak i trädgården.







Som jag längtar tills jag får ta tag i alla idéer! Men det är inte helt tokigt att sitta inne i stugvärmen och planera och rita upp hur man vill ha det heller... :0)

Anna

18 kommentarer:

  1. Såå fint du har det. Jag undrar...Är din trädgård en gammal trädgård som hörde till det gamla torpet, eller är det naturmark som ni röjt upp. Vad har du för jordart hos dig? Har du problem med sniglar? Där du har lagt krossat tegel..vad har du under teglet? Många frågor blev det. Fniss :) Men det är så kul att få lite tips. Ha en fin dag! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Tack för härlig inspiration, Anna! Nu får våren allt ta och komma!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Underbar härlig inspiration.Ja nu får allt våren komma.Önskar dej en fin dag.Varm kram Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vilken vacker trädgård du har! Helt underbar :))

    Ha det fint!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om det där med trädgårdsrum, men det tar tid. Här blickar man ut över hela trädgården, eftersom vi ju byggt huset på gammal åkermark. Jag lär få vänta länge innan jag skapat rumskänsla här...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Du har så fin trädgård! Jag förstår verkligen att du längtar efter våren och att sätta igång och påta i jorden igen. Trist att rovfåglar har tagit flera höns. Det är alltid tråkigt att mista djur och speciellt då de inte dör naturligt. Jag hoppas verkligen att lodjuret håller sig till skogen och inte kommer hit. Jag var uppe i skogen här om dagen och såg inga lospår men flera rådjursspår vilket var skönt.

    Jag är också nöjd med mina headerbilder som jag tog förra vintern. Ibland när ljuset är bra är det svårt att misslyckas. Jag beöver dock träna massor med kameran. Just nu finns varken tid eller lust, men det kommer nog mot våren... Kram Stina

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Tack för ditt snabba svar. Jag märker att vi har samma förhållanden vad gäller trädgårdsmarken. Lera, rötter och sten. Dessutom dessa attans sniglar. Jag har tyckt att det känns hopplöst att få till nåt av min trädgård (som inte är en trädgård utan en gräsmatta med skogsbacke runtom) för att det är så svårjobbat. Men när jag ser vad ni har åstadkommit får jag lust och inspiration att ta tag i det. Tack Anna! Kram.

    SvaraRadera
  8. Åh jag vill ha ditt växthus! Så enkelt är det... såå avis!
    Och köksträdgården är superfin!!

    Vi har också byggt egna upphöjda lådor, efter formen på 'grönsakshörnan'... men jag har vuxit ur lådorna, därför fixade vi pallkragarna ifjol. Lite jobbigt med begränsat utrymme :/
    Att skapa rum i trädgården är ett evigt (härligt) pyssel, tycker du lyckats bra med det, fina bilder! ...min trädgård har jag pysslat med i nio år, fortfarande inte klar. Men, en trädgård blir ju aldrig klar :P

    Tack för somrig inspiration!
    Ha d gott! Kram Hanna

    SvaraRadera
  9. vilken fin trädgård du har..visst är det kul att planera och fantisera om vad man ska göra till sommaren!!
    Berit

    SvaraRadera
  10. Jag håller med dig. Och för mig är det också känslan av det vilda... Och lite hemlighetsfulla... och det får man ju just genom rumsindelning som du skriver.

    Just nu är jag helt insnöad på min lilla trädgård och skisserna över planerna förändras nästan dagligen. Det är härligt!

    Kram M

    SvaraRadera
  11. Även om min trädgård innehåller bara gräs...så längtar jag till mina olivträd skall ut på trappan, blommor ska planteras i krukorna och örterna ska sås i pallkragarna.

    Tack för att du delar med dig av din fina trädgård och dina tankar.

    Kram/caja

    SvaraRadera
  12. Grattis till fikonet! Visst blir man glad:) Håller med om att det viktigaste med en intressant trädgård är att den är oöverblickbar och bjuder på överraskningar! Jag älskar också att plnaera, planera:)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  13. Nej precis, att planera är halva nöjet.
    Själv har jag gett mej den på att ha en riktig planteringshörna i trädgården, där jag kan stå och spilla jord...
    Kram ullamaria

    SvaraRadera
  14. Ni har en jätte fin trädgård. Det lilla torpet är verkligen pricken över i. Såååå sött!
    Ha det gott!
    Kram Marita i Björkhagen

    SvaraRadera
  15. Härlig inspiration gud vad man längtar till vår och sommar så man får vara ut i sin trädgård. Jag kan knappt bärga mig från att komma igång snart.

    Kram anna

    SvaraRadera
  16. God natt!

    Så härligt och fina bilder!
    Nu vill man bara att vi ska få våren hit!

    Sov Gott!

    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  17. Hej Anna!
    Åh, Vad man längtar när man ser dina fina o inspirerande bilder både från trädgårn o växthuset....
    Det är tur att man har sina bilder att drömma sig bort med.

    Men jag håller med dig, det är mysigt att sitta inne i stugvärmen o planera inför våren också....Fniss!

    Kraaam Therese

    SvaraRadera
  18. vilka underbara bilder! fast att det är -7 grader ute just nu, känns det faktiskt som om våren är på väg. får piffa upp så gott det går, engelska pelargoner i fönstret, vita pärlhyacinter på köksbordet. inspirerande med ärtodlingen. måste testa. sådde faktiskt ruccola o plocksallad igår på diskbänken. får se om det blir en mini allad snart..

    SvaraRadera