måndag 6 december 2010

Pepparkakshus

Hur vet man när man har för lite att göra?

Jag misstänker att det är när man sitter och dekorerar ett pepparkakshus en hel dag... ;0)



I fredags gav vår kära bil upp så vi har snällt fått hålla oss hemma hela helgen. Detta har i sin tur inneburit mycket sömn, god mat, lite pyssel och ruskigt glada och nöjda barn. Vi har till och med börjat göra i ordning bebisens lilla hörna i vårt sovrum! Nu börjar det närma sig så smått och det känns tryggt när man har spjälsängen på plats och kläderna sorterade in i garderoben inför att en ny liten person ska se dagens ljus. Jag vet att många inte vill förbereda allt för mycket innan förlossningen, men jag kan inte slappna av förrän allt är på plats. Jag tror att det är bra för syskonen också. Blir mer verkligt att det kommer en liten en...

Matilda har fixat till papperspyssel som hon har hängt upp ovanför spjälsängen och Bo och Albin har klättrat i och ur spjälsängen hela dagen. Lilla Bo (2år) säger att han "vill krama bebisen" när den kommer ut. Mitt hjärta smälter när man ser honom hålla ut armarna i luften och visa hur han ska krama bebisen. Underbart!
Jag vet av erfarenhet att Albin är den i syskonskaran som är mest intresserad av bebisar när det väl kommer till kritan. Han var helt förstummad när han träffade sin lilla kusin för första gången och tittade och klappade försiktigt på honom huuuur länge som helst. Än så länge har vi varit förskonade från avundsjuka mellan syskonen men man vet ju aldrig hur det blir. Vi försöker vara så rättvisa som möjligt och se alla för den person de är. Man får hålla tummarna att man inte skadar dem allt för svårt för resten av livet! ;0) Jag hörde någon som sa att medelåldern är tiden det tar tills man har kommit över sin barndom... Hjälp!



Anna

23 kommentarer:

  1. Gud så fint, du borde bli pepparkakshusdekoratör!!
    Mysig helg och det blir mysigt med en liten ny familjemedlem. Hemma hos oss får det räcka med tre....

    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Men så fint hus!!!

    Ser att där har det inte varit några små barn med att pynta huset.... =)))

    Här hemma var min 2 och 5 åring med och pyntade och spritsen gick sönder och allt "kladd" rasade ut...hahaha Men glada var barnen som tyckte huset var såå fint . Det var ju det som var meningen.

    kramar @nette

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert pepparkakshus, helt underbart dekorerat. Sådant tålamod eller talang har varken jag eller barna men brukar bli bra iaf.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Det där pepparkakshuset slår nog allt jag har sett, så makalöst fint och detaljerat!
    Låter som om ni har haft en jättehärlig familjehelg, - så mysigt!
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Nej då, man vet hela tiden, innan man kommer in i medelåldern ocskå, att man har haft ett gott hem. Jag vet, för så gammal är jag, och ett gott hem och en god uppfostran och ett vårdat språk har man med sig precis hela tiden, det är den där grundläggande tryggheten som man får med sig och som betyder så mycket och den finns med i det paketet, absolut. Det kommer inte att bli några nojor och neuroser här inte! Kramar

    SvaraRadera
  6. Så fint du har dekorerat huset..
    Kanske var en mening att bilen skulle gå sönder till helgen så ni fick en helg hemma..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Ibland hatar man sin bil men ibland kan man ju faktiskt älska den oxå!!!!
    Även om den strejka så innebar denna strejk en helg med vila och mys för hela familjen.., inget ont som inte har något gott....

    Vad skall jag säga.., ditt pepparkakshus borde stå i vartenda kondis och få göra reklam för julen.., jisses vad vackert det blev!!!!
    Du är en sann konstnär....

    Hoppas du får en lika skön vecka som helgen varit.
    Kram till dig
    Marianne

    SvaraRadera
  8. Jösses vilket fint pepparkakshus! Jag får vara nöjd om jag fixar pepparkakor :p
    Ha de got. Catarina

    SvaraRadera
  9. Åh så fint ditt hus blev! =)

    Ha det fint!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. För fjärde gången (minst) idag blir jag nu påmind om att det var ett tag sen jag gjorde ett pepparkakshus och att jag egentligen har tid att göra det...
    Ok, ok, ska försöka att få det avklarat till helgen!
    Om jag får till det lika bra som du, tvivlar jag dock på. Kan förstå att det tog en hel dag! *ler*
    Finfint!
    Ha en skön dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  11. Underbart vackert!! Du kan du!!!

    O underbart Ljuvligt med en ny liten familjemedlem, mm..jag njuter av tanken!!

    Varmaste Kramarna Elin

    SvaraRadera
  12. Vilket oootroligt fint pepparkakshus!!!
    Tack för din kommentar hos mig:-)
    Jag som beundrar dina bakbilder och framför allt brödbilder - såna fina bilder skulle jag vilja kunna ta! Och gott låter det ju också - ska absolut ta och prova några av dina recept:-)

    Åh, så mysigt med en bebis på gång...

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Men jisses Anna vad snyggt!!.. Du är då ett energiknippe utan dess like..och mamma igen skall du bli i dagarna!!

    Visst är det underbart att längta efter ett barn..att fundera och undra över hur den lilla skall bli.. har själv fyra stycken och ingen är den andre lik!

    Lycka till med allt!! Kramis Sanne

    SvaraRadera
  14. Du har inte funderat på att bli konditor??
    Hur fint som helst, duktig du är!!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  15. Hej där,
    villket helt ljuvligt hus ni har gjort...
    Förstår att det tog tid.
    Har aldrig gjort något och det blir nog inget heller inte riktigt min grej
    Njuter av ditt istället.
    Låter som en toppenhelg..
    Ha det så himla gott!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  16. Det måste tagit en hel dag minst att dekorera det fina....
    Blir mäkta imponerad.
    Vilka rara ungar du verkar ha, njut!
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  17. Så otroligt fint pepparkakshus.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  18. Ååå jisses vilket pill, vad fint!
    Förstår om det har tagit sin lilla tid...
    Ha det fint
    kram Nellie

    SvaraRadera
  19. Men gudars så snyggt!!! :) Det är nog det snyggaste pepparkakshus jag har sett på länge! :) Där ligger man i lä. Hoppas att du tar hand om dig nu!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  20. Kikar in på din blogg då och då, är så roligt att se alla fina bilder =) Vilket vackert pepparkakshus =)
    Anna

    SvaraRadera
  21. Wow jättefint hus! Ser ut som det är gjort av två färdiga byggsatser som du satt ihop. Stämmer det? Fint är det iallafall :) Har själv bakat ihop ett hus. kika gärna ;)

    SvaraRadera