torsdag 16 september 2010

Den svarta ryssen...

smakar uuuunderbart! ;0)

Äntligen har de rackarns tomaterna börjat mogna en efter en. Tror att vi kommer att drunkna i tomater om några dagar men det gör absolut ingenting! Jag lovar!!!



Jag kan varmt rekommendera er som odlar att prova på denna Rolls-Royce bland tomater. Skalet är ganska tjockt och nästan smäller till i munnen när man tar en tugga. Något som dock smäller en aning högre är smaken. En explosion av smaker sker i munnen! Mmmmmmmmmmm! Jag har länge hållt mig till att odla den gamle trotjänaren Moneymaker. NO More!

Tomater ska smaka som de gjorde i min barndoms trädgård... Inte surt och nästan utan arom...



Nu ska jag surfa vidare för att hitta recept på vad som kan lagas av sisådär 10kg tomater... ;0)

Trevlig torsdag på er!

Anna

9 kommentarer:

  1. Åhh jag är så avis på dina tomater!! Mina kom inte längre än till att bli gröna, jag har nog både toppat och tjuvat dem för kass i kombination med skitvädret (ja jag försöker skylla på det iaf ;-))

    Håller med dig om "ryssen" han är fantastisk!!

    SvaraRadera
  2. Det ser underbart gott ut,det finns inget godare en egen odlade tomater.
    Kram o ha en fin dag.
    ninni

    SvaraRadera
  3. Ser både vackert och gott ut. Inget smakar som egenodlat.. Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Underbaart att drunkna i tomater!
    Hoppas du får en bra dag och hittar ngt trevligt på din surftur.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Verkligen kul att det går bra med tomatandet;) Gör tomatmarmelad, sagolikt gott och så håller det ju hela vintern;)

    SvaraRadera
  6. Ja den har jag också odlat.Rekomenderas!
    Ha en fin dag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med egna tomater!!! Ha en fin dag/Gela

    SvaraRadera
  8. Här är det full rush på tomaterna också. Tomatsås brukar jag göra när det blir för mycket klart på en gång. Det är en bra stapelvara att ha i frysen så går matlagningen lite snabbare.
    Förr kokade jag såsen i kastrull men har börjat ungnsrosta istället, det ger fylligare smak tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Ja jag brukar gå lös i svärmors växthus på hennes tomater och dom smakar verkligen så gott jämfört med köpes.

    Njut av dagen.

    Kram Dessie

    SvaraRadera