måndag 13 september 2010

Båt? Nej, det är en vikad matta...

Tack för alla snälla kommentarer!

Idag har jag tagit det så lugnt man nu kan med tre barn under fem år hemma.

Oj vad skoj det var att virka en matta! Jag fick snabbt hjälp med att linda upp trasorna till nystan av Matilda. Det är så roligt när man kan göra något tillsammans med sina barn.

Ibland när vi håller på som bäst i köket med att baka eller laga mat kan jag be en tyst liten bön för mig själv... -Låt dem tröttna snart! Man ser undan för undan att köket börjar se mer ut som ett bombnedslag än ett kök och städningen efteråt antar oöverstigliga propotioner. Men jag håller tyst! Barnen bör och ska få känna att vi behöver deras hjälp, hur den nu ser ut. ;0)



Jag har inte virkat sedan slöjden i skolan så jag blev mer än lovligt förvånad när jag kom ihåg hur man gör... Ni får ha överenseende med resultatet dock ;0). Tänkte att den här mattan ska få ligga i vårt badrum om den inte blir allt för ojämn... Känns väldigt bra att ta vara på material som i annat fall skulle ha blivit kastat, vilket kan vara något att tänka på innan man slänger gamla gardiner eller lakan... Mönstret på tygerna spelar ju ingen roll när man ändå ska riva eller klippa det till trasor. Jag har förbjudit alla i min närhet att slänga tyger utan ge det till mig eftersom man aldrig vet vad man kan använda det till.



Ta hand om er och passa på att mysa i det dåliga vädret som verkar ha drabbat delar av detta avlånga land...

Anna

9 kommentarer:

  1. Va mysigt med en hemmavirkad matta, tänk vad mycket minnen en sådan matta kan innehålla. Jag minns från min barndom dessa fina runda virkade mattorna som de flesta hade, kanske skulle man riva och göra trasor av gamla kläder?
    Ha en mysig kväll..
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad fint du virkar! Man ska använda allt som man kan använda igen och det kan vara mycket roligt också! Det vad ÄR roligt är att göra saker med barnen just hur du säger!
    Har en fin tisdagkväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  3. Vad skoj att virka en matta själv.Vadskoj ingen har likadan och sedan att man har gjort den själv .Va Härligt.ha en skön kväll kram Rita ♥

    SvaraRadera
  4. åh kul att se att någon mer upptäckt det roliga i att virka mattor. Även jag förbjuder släkt och vänner till att slänga tyger/lakan då jag mer än gärna tar till vara på det för att sedan kunna virka;) Jag tycker i alla fall att din matta blev helt underbar;)

    SvaraRadera
  5. Har velat lära mig virka i flera år men jag är ett sk hopplöst fall, det GÅR bara inte..

    kram

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!
    Mattan blir ju jätte fin. Nu blir jag ockdå virksugen. Virkade lite i vintras, och nu är det nog snart dax igen. Ta hand om dig och vila så mycket du nu bara kan!
    Stor kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Mattan ser hur fin ut som helst.. Jag har inte heller virkat sedan mellanstadiet och minns inte ett dugg, jo jag kan virka ett snöre men det har jag ju inte mycket nytta av :-S

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Ååå känner så igen mig. Samlar alla tyger jag kommer åt. Skall också virka en matta i brist på vävstol just nu. Vad fint det blir!!!/Gela

    SvaraRadera