lördag 18 januari 2014

Kaniner

Att ha kaniner är verkligen hur mysigt som helst! 

Om man sedan dessutom har dem för avel ger det en helt ny dimension på det hela. Jag funderar över vilka hannar som ska få gå med vilka honor, hur stamtavlan kommer att se ut och vilka färger deras ungar kommer att få. Jag har inga kaniner ensamma utan alla har en kompis. Kaniner är ju nämligen flockdjur och har man dem på nog stora ytor så blir det inte bråk, även om man har flera honom tillsammans med en hanne. För mig är det viktigt att djuren jag håller har möjlighet att leva så naturtroget som möjligt. Kaninerna ska kunna gräva, gnaga och ha tillgång till sysselsättning. Om jag inte såg till det skulle jag inte kunna försvara att ha dem i fångenskap. 

Mina kaniner lever nästan enbart på hö men nu när det är riktigt kallt ute får de tillskott av pellets... Till nästa år ska jag odla svarthavre till dem och slå eget hö så att jag slipper köpa foder till dem. 

Titta in här om du vill läsa mer om vad man ska tänka på när man har kaniner. http://www.veterinaren.nu/kanin/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-kanin



Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar