fredag 3 augusti 2012

Potager

Jag älskar att blanda blommor med grönsaker i min köksträdgård. Det har så många fördelar att odla på det sättet och jag förstår inte varför inte alla gör det! 

Ta till exempel tagetes. 

Den verkligen lyser när den blommar, fungerar som fångstgröda på sniglar, doftar så starkt att den förvillar många skadeinsekter och sist, men inte minst så avsöndrar rötterna ämnen som dödar skadliga nematoder i jorden. Kan man önska mer av en blomma?

Monokulturer är aldrig bra när det kommer till någon form av odling så jag blandar hej vilt i min köksträdgård. 

Den är rätt rufsig men jag tycker det är vackert.


Jag är fylld av inspiration och energi efter att ha haft goa Lotta på besök i dagarna två. Tänk vad härligt det är med människor som är så fyllda av positiv energi att det smittar av sig på andra! :)

Ha en fin dag!
Anna 

7 kommentarer:

  1. Oj, vad det blommar redan hos dig! Luktärterna är ju fantastiska.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Det vilda och oplanerade är oftast det vackra, så att blanda hej vilt i köksträdgården låter som en utmärkt ide. Och om den ideen också är gynnsam för jorden/växterna så har du ju ett vinnande koncept. Jättefina bilder som vanligt, blir inte alls avis...själv är min köksträdgård så grymt eftersatt denna sommaren att jag knappt vågar gå dit utan att deppa ihop.


    Kram på dej

    Ps! Blev ju så imponerad av att du gjorde ett planteringsbord av erat skötbord att jag nu gjort vårat till ett tillfälligt avlastningsbord till våra köksmaskiner. Målade det grått och satte på hjul. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Härligt med ett sammelsurium av färger tycker jag =0)
    Mina tagetes har "någon" ätit helt kala medans vi var på semester =0( Fördelen med det är väl att de var mätta när de kom till salladen så den klarade sig. Annars är det mycket ringblommor och luktärter hos mig med. Man blir glad =0)
    Ha det gott!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Åh vilken trädgård, härligt det ser ut! Och underbart med luktärter!

    SvaraRadera
  5. Hej fina du! Härliga bilder du bjuder på! :) Hoppas du mår toppen! Blir så glad när jag läser att det går bra med företaget. :) Du är bara bäst! Kramar!!

    SvaraRadera