måndag 15 augusti 2011

Sticklingar av fikon...

Jag tog några sticklingar från ett av mina fikonträd för några veckor sedan och den har redan börjat rota sig. Härligt med växter som mer än gärna förökar sig!


Just nu sitter jag och funderar på om jag inte skulle ta och våga mig på att plantera ut en redan färdigvuxen planta i växthuset... Då skulle den kunna växa sig riktigt stor och frodig. Hmmm får nog ta och fundera vidare på den... ;0)



Fikon är en av de i mitt tycke enklaste medelhavsväxterna att övervintra. Eftersom den tappar alla blad så går det att ställa in den i en mörk källare eller i ett garage där det är svalt men frostfritt. Fikon ger frukt på unga skott så man kan stimulera fram nya genom beskäring. Det görs lämpligast på hösten.

Om du vill ta sticklingar som jag gjorde gör man så här... Ta skotten du klippt bort, dela dem i 15cm långa bitar och stick ner dem i sandblandad torv eller såjord. När rötter börjar synas i krukans dräneringshål planteras den om i en lite större kruka. Det är viktigt att passa med vattning och gärna ha en odlingsklocka över tills sticklingen har rotat sig. (Har man ingen odlingsklocka går det bra att skära av botten på en plastflaska och ta bort korken så får du ett perfekt litet drivhus...

Lycka till!

Anna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar